انعقاد قرارداد گوگردگیری از روغن پایه با فناوری نانو

قرارداد همکاری برای توسعه دانش فنی گوگردگیری از روغن پایه و لوبکات بین شرکت نفت پارس و صنایع نانوتک آینده (صنتا) در آخرین روز از دوازدهمین نمایشگاه فناوری نانو امضا شد.

قرارداد همکاری برای توسعه دانش فنی گوگردگیری از روغن پایه و لوبکات بین شرکت نفت پارس و صنایع نانوتک آینده (صنتا) در آخرین روز از دوازدهمین نمایشگاه فناوری نانو امضا شد.

یکی از ضرورت‌های ورود فناوری‌های نوین به صنعت، تجاری‌سازی و ایجاد مزیت رقابتی برای محصولات است بر همین اساس خلیلی مدیرعامل شرکت نفت پارس در مورد اقدامات این شرکت برای بهره‌مندی از فناوری نانو در تولید محصولات گفت: «شرکت نفت پارس اولین تولیدکننده روغن روانکار در کشور و اولین شرکت بورسی ایران است. بر اساس سیاست شرکت مبنی بر تولید محصولات مبتنی بر فناوری‌های نوین از دو سال پیش اقدامات لازم برای بهره‌مندی از فناوری نانو در محصولات خود را آغاز کرده‌ایم.»

وی ورود فناوری‌ نانو به صنعت را مزیتی برای رقابت‌پذیری در بازار عنوان کرد و گفت: «علاوه بر ایجاد مزیت رقابتی در محصولات و ارتقای کیفیت، الزامات محیط‌زیستی بین‌المللی و اعمال مقررات جدید کاهش گوگرد در محصولات نفتی، ما را بر آن داشت تا با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان در جهت حذف گوگرد از روغن پایه اقدام کنیم.»

وی ادامه داد: «کاهش گوگرد از روغن پایه علاوه بر حفظ جایگاه محصولات در عرصه تجارت جهانی و بین‌المللی منجر به افزایش کیفیت روغن پایه شده است. از طرفی رنگ روشن و شفاف این محصول با استفاده از فناوری نانو می‌تواند باعث جلب مشتری بیشتر نیز شود این در حالی است که خواص روغن‌ها نیز ارتقا می‌یابد. مزیت دیگر استفاده شرکت نفت پارس از فناوری نانو برای گوگردگیری از روغن پایه همکاری در توسعه دانش در بین محصولات نفتی دیگر مانند سوخت خواهد بود.»

سجادی رییس هیئت‌مدیره صنایع نانوتک آینده (صنتا) ضمن تقدیر از این حرکت هوشمندانه برای استفاده از فناوری نانو در گوگردزدایی و ایجاد شفافیت در روغن پایه گفت: «صنتا به عنوان بازوی علمی در این قرارداد به شرکت نفت پارس برای گوگردگیری از روغن پایه با بهره‌مندی از فناوری نانو کمک خواهد کرد. ایران توانسته جایگاه ویژه‌ای در تولید محصولات مبتنی بر فناوری نانو تولید کند و می‌توان آینده اقتصاد ایران را توسعه محصولات نانویی دانست. هر کشوری در عرصه صنعتی توان خود را در یک حوزه ارتقا داده است به عنوان مثال انگلستان با نساجی، ژاپن با الکترونیک مصرفی بنیان اقتصادی خود را ایجاد کرده‌اند به نظر می‌رسد که ایران در آینده با تکیه بر توانمندی نانو می‌تواند اقتصاد صادراتی خود را توسعه دهد.»

وی در ادامه افزود با توجه به اینکه ایران یک کشور نفتی است حرکت به سمت تلفیق دانش فناورانه با محصولات نفتی می‌تواند گام بزرگی در اقتصاد کشور باشد.

گفتنی است براساس این تفاهم‌نامه تکنیک استفاده شده باید توانایی تولید محصول با مشخصات تکرارپذیر برای یک خوراک مشخص را داشته باشد همچنین کیفیت محصول باید به تایید شرکت نفت پارس برسد با تامین این ویژگی‌ها دانش فنی گوگردگیری از روغن پایه حاصل شده است.