معاون وزیر راه و شهرسازی: محصولات نانویی برای استفاده در پروژه‌هایی نظیر مصلای تهران مناسب هستند

مهندس علیزاده ضمن بازدید از خانه نانویی دوازدهمین جشنواره فناوری‌نانو این محصولات را از نظر کیفی در سطح بالایی توصیف کرد به طوری که می‌توان از این محصولات نانویی در پروژه‌هایی نظیر مصلا و بیمارستان‌ها استفاده کرد.

محمد جعفر علیزاده؛ معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن بازدید از خانه نانویی دوازدهمین جشنواره فناوری نانو گفت: «فناوری‌نانو از جمله فناوری‌های نوین است که می‌تواند در حوزه شهرسازی تاثیرگذار باشد. دنیای فناوری‌نانو در عین ریز بودن یک جهان وسیع با پتانسیل‌های بالا است. این فناوری می‌تواند در ابعاد مختلف نقش‌آفرین باشد. می‌توانیم از این فناوری هم در بخش ایجاد اشتغال و هم اقتصاد مقاومتی استفاده کنیم.»

معاون وزیر راه و شهرسازی یکی از اصلی‌ترین کارها در حوزه نانو را معرفی محصولات می‌داند که باید کارهای زیادی در این بخش انجام شود تا محصولات نانویی برای تولیدکنندگان در صنعت ساختمان معرفی شود. وی می‌افزاید: «باید برای شناخت و معرفی این محصولات نانویی هزینه شود، در کشورهای پیشرفته هزینه‌ای که برای چنین کارهایی انجام شود، هزینه تلقی نشده و آن را سرمایه‌گذاری می‌دانند. در ایران نیز باید این محصولات برای تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و ذی‌نفعان معرفی شود تا مسیر استفاده از این فناوری هموار شود.»

مهندسی علیزاده پس از بازدید از خانه نانویی گفت: «در خانه نانویی محصولاتی است که می‌توان از آن‌ها در پروژه‌های بزرگ کشور نظیر ساخت مصلای تهران و بیمارستان‌ها استفاده کرد که برای توسعه کاربرد این محصولات لازم است جلسات هماهنگی با همکاران در ستاد توسعه فناوری‌نانو گذاشته شود.»

علیزاده یکی از کارهای لازم برای توسعه استفاده از محصولات نانویی در کشور را ایجاد آزمایشگاه‌های مرجع می‌داند تا بتوان عملکرد این محصولات را به خوبی رصد کرد. در نتیجه اگر با استفاده از نانو اندکی قیمت در برخی محصولات اضافه شود، بهبود ویژگی‌ها تایید شده توسط آزمایشگاه مرجع می‌تواند گواهی بر نانویی بودن محصول شده و در نهایت مصرف‌کننده حاضر به پرداخت هزینه برای این بهبود کیفیت شود.

مهندس علیزاده کنترل دائمی محصولات نانویی صنعت ساختمان را قبل و بعد از استفاده، یک ضرورت می‌داند که باید برای این موضوع نیز تدابیر لازم اندیشیده شود.