تولید رنگ نانویی برای استفاده روى بدنه هواپیما

شرکت گیتی آسا رنگ براساس فناوری نانو برای بدنه هواپیما تولید می‌کند. این شرکت در حال حاضر مطابق استانداردهاى هوایى رنگ‌های نانویی تولید می‌کند که بخشی از نیاز داخل کشور را در حوزه رنگ بدنه هواپیما تامین ‌کرده است.

شرکت گیتی آسا یکی از تولیدکنندگان رنگ‌های با استفاده از فناوری نانو برای استفاده در بدنه هواپیما است. این شرکت در حال حاضر نیاز بخش صنعت هوایی را در این حوزه تامین می‌کند. سید مهدی منصوری طهرانى مدیرعامل این شرکت می‌گوید: «ما محصولات مختلفی داریم که می‌توان به رنگ و پوشش‌های اپوکسی، پلی‌یورتان، اتیل سیلیکات، کلر کائوچو، کویل کوتینگ و پوشش‌های هوایی اشاره کرد.»

وی می‌افزاید: «در بخش پوشش‌های هوایی ما برای شرکت‌هایی نظیر هسااصفهان، سها،هوانیروز و پنها رنگ نانویی تولید می‌کنیم. این رنگ‌ها به منظور استفاده در پرنده‌های نظامی و هواپیماهای غیرنظامی تولید و ارائه می‌شوند.»

منصوری ظرفیت تولید این شرکت را سالانه ۱۲۳۰۰ تن رنگ اعلام می‌کند که در بخش رنگ‌های نانویی هوایى سالانه بیش از ۱۶ تن رنگ تولید و برای مصرف به متقاضیان تحویل داده می‌شود. به گفته مدیرعامل گیتی آسا تمرکز این شرکت روی هواپیماهای نظامی بوده که اخیرا در بخش هواپیماهای غیرنظامی نیز فعالیت‌های زیادی انجام شده است.

منصوری مزیت استفاده از فناوری‌نانو را در بخش رنگ‌های بدنه هواپیما چنین عنوان می‌کند: «استفاده از فناوری‌نانو موجب می‌شود تا با حفظ خصوصیات فنی استانداردهاى هوایى، محصول از نظر کارایی و ویژگی‌های فنی بهینه شود. فناوری‌نانو همچنین موجب می‌شود تا عیوب احتمالی رنگ در اجرا به حداقل برسد.»

منصوری از تولید نانوپوشش ضدلغزش برای یکی از مشتریان داخلی خبر داد که از نظر کیفی این فناوری مورد تایید خریدار قرار گرفته است.

پرایمر اپوکسی با شماره استاندارد- MIL- P-23377، لاکر اکریلیک با شماره استاندارد MIL-L-81352، پلی‌یورتان تاپ کوت با شماره استاندارد -MIL PRF-85285، پرایمر الکیدی با شماره استاندارد TT-P-1757، واش پرایمر با شماره استاندارد MIL-C-8514 و پوشش ضدلغزش با شماره استاندارد MIL-PRF-24667 از دیگر دستاوردهای این شرکت است. لازم به ذکر است که لاکر آکریلیک به صورت انحصاری توسط این شرکت تولید می‌شود.

شرکت گیتى آسا اخیرا موفق به دریافت گواهی نانومقیاس برای محصولات خود شده است.