سامانه پوشش‌دهی نانویی در آستانه صادر شدن به چند کشور

شرکت بسافن در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری نانو از سامانه پوشش‌دهی تحت خلأ با نام تجاری پلاسمادژ رونمایی کرد. این سامانه در آینده نزدیک به کشورهایی همچون هند، چین و ترکیه صادر می‌شود.

علی امیری؛ مدیرعامل شرکت بسافن درباره توسعه این سامانه گفت: «شکل‌گیری سرمایه اصلی شرکت بسافن با طراحی و ساخت منابع تغذیه‌ای تولید پلاسما به‌ویژه مولدهای فرکانس رادیویی (RF ژنراتورها) در بازه‌های فرکانسی و توان‌های مختلف بود که حجم قابل توجهی از آن‌ها در ایران به فروش رسید و صادراتی نیز به کشورهای انگلیس، آلمان و روسیه داشتیم و در حال حاضر نیز با کشورهای هند و ایرلند برای قرارداد نمایندگی فروش در حال مذاکره هستیم. هم‌زمان با طراحی و ساخت منابع تغذیه‌ای تولید پلاسما با تجربه‌ای که داشتیم درگیر ساخت سیستم‌های پوشش‌دهی پلاسمای تحت خلأ نیز شدیم. در ابتدا یک نمونه آزمایشگاهی از سیستم تولید کردیم و در ادامه سیستم را در مقیاس صنعتی برای آب‌گریز کردن کفش ساختیم. در ادامه سامانه پوشش‌دهی تحت خلأ با نام تجاری پلاسما‌دژ با بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته، ضمن ایجاد پوششی نانومتری برای ضدخوردگی کردن ادوات و بردهای الکترونیکی و افزایش خاصیت چسبندگی رنگ و رزین و چسب و پوشش‌دهی تجهیزات پزشکی توسعه داده شد.»

وی در ادامه گفت: «این پوشش‌دهی در واقع دو کاربرد متفاوت دارد، یک مورد فعال‌سازی و تمیزکاری است مثل افزایش چسبندگی رنگ در صنایع خودروسازی و صنایع دیگر که معمولاً در ایران این کار به روش‌های سنتی مثل شعله‌گیری و شیمیایی انجام می‌شود و دوم پلاریزاسیون پلیمری است که برای کاربردهای آب‌دوستی، آب‌گریزی و ضد‌لک‌کردن دائمی منسوجات و ادوات الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

مدیرعامل شرکت بسافن در مورد بازار خارج از کشور گفت: «در حال حاضر کشور هند متقاضی خرید دستگاه و کشور چین متقاضی راه‌اندازی واحد خدمات این سامانه هستند و همچنین درخواست‌ خدمات از کشور ترکیه هم داشته‌ایم. این مذاکرات از دو ماه پیش شروع شده و امیدواریم در آینده نزدیک نهایی شود و پیش‌بینی می‌شود در چند ماه آینده بالای ۵۰۰ هزار دلار فروش داشته باشیم.»

امیری معتقد است توجیه اقتصادی کاربرد این خدمت در ایران جای کار دارد و با توجه به کاربردهای متفاوت این سامانه و داشتن تأییدیه نانومقیاس که از طرف ستاد نانو به این محصول شرکت بسافن تعلق گرفته باید روی این مسئله سرمایه‌گذاری شود تا کمتر شاهد واردات این خدمات از خارج از کشور باشیم و به موازات آن روی بازار صادرات نیز کار شود چون با توجه به تجربه‌هایی که وجود دارد این خدمات در خارج از کشور بسیار شناخته شده است. بنابراین ایجاد تسهیلات برای شرکت در نمایشگاه‌های خارجی و ارائه توانمندی‌ها می‌تواند راه را برای صادرات هموارتر کند.

شرکت بسافن ۱۸ تا ۲۱ مهرماه در محل دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری نانو، سالن ملل غرفه ۲۱ میزبان علاقه‌مندان و صنعتگران حوزه فناوری نانو است.