گروه صنعتی بارز از نانوسیلیکا در ساخت تایر استفاده می‌کند

گروه صنعتی بارز از نانوسیلیکا در ساخت تایر استفاده می‌کند

گروه صنعتی بارز از نانوسیلیکای شرکت فناوری‌های نوین فدک سپاهان برای تولید تایر استفاده می‌کند. این نانوسیلیکا موجب افزایش کیفیت تایرهای بارز شده و جایگزین مناسبی برای دوده در ساخت تایر است. به دلیل تامین مواد اولیه از داخل کشور، قیمت تمام شده تایرها نیز کاهش می‌یابد.

دوده یا کربن سیا ماده‌‌ای رایج در صنعت بوده که از آن در محصولات مختلفی نظیر تایر خودرو استفاده می‌شود. با توسعه فناوری‌نانو، شرکت‌های مختلف به دنبال جایگزینی برای دوده در ساخت تایر خودرو هستند.

گروه صنعتی بارز تحقیقات گسترده‌ای در زمینه تولید تایر سبز انجام داده و نتایج جالب توجهی نیز به دست‌آورده است. یکی از این نتایج، امکان جایگزین کردن نانومواد به جای دوده در تایر است. اما تولید نانومواد مناسب برای تایر کاری چالش‌برانگیز بوده و نیازمند فرآیندهای مختلفی است تا سطح نانوذرات عامل‌دار شده و برای استفاده در تایر اصلاح شود. همچنین وجود استانداردهای الزام‌آور موجب شده تا تولید تایرهای حاوی نانومواد نیازمند زیرساخت‌ها و فناوری‌های مختلفی باشد.

شرکت بارز اخیرا همکاری مشترکی با شرکت فناوری‌های نوین فدک سپاهان آغاز کرده تا از نانوسیلیکای این شرکت به عنوان جایگزین دوده در تولید لاستیک استفاده کند. این کار موجب افزایش چسبندگی سیم به کامپاند پلیمری در تایر می‌شود.

براساس اطلاعات منتشر شده  استفاده از نانوذرات سیلیکای شرکت فدک سپاهان موجب ارتقاء کیفیت تایرهای شرکت بارز شده به طوری که این محصولات از نظر کیفیت قابل رقابت با نمونه‌های آلمانی هستند. از سوی دیگر به دلیل تامین مواد از داخل کشور، قیمت نهایی محصول نیز کمتر از نمونه‌های وارداتی می‌شود.

نانوسیلیکا یا نانوسیلیس، نانوذرات اکسید سیلیسیم (SiO2) است که با حفرات نانویی بر سطح خود به صورت یک نانوساختار کاملا خالص سنتز می‌شود. نانوسیلیکا یکی از پرمصرف‌ترین نانو مواد در بازار نانوپودرها در سطح جهانی است. این ماده کاربردهای فراوانی به عنوان تقویت‌کننده، غلظت‌دهنده و پرکننده در صنایع مختلف نظیر تایرسازی دارد.

نانوسیلیکا شرکت فدک سپاهان با توجه به اندازه ذرات پایین و یکنواخت در کنار مساحت سطح بالا می‌تواند در فرمولاسیون محصولات بر پایه رزین‌های سنتزی عملکرد غلظت‌دهندگی و ضدته‌نشینی داشته باشد. این محصول در تولید انواع رنگ‌های صنعتی می‌تواند به عنوان عامل کنترل رئولوژی و ضدشره و ضدته‌نشینی مورد استفاده قرار گیرد. این محصول در رنگ‌‌های صنعتی می‌تواند با نسبت یک تا یک سوم برابر کاملا جایگزین ایروزیل شود و علی‌رغم حداکثر ۳۰% مصرف بیشتر، با خواص مشابه، مزیت اقتصادی بالایی برای مصرف‌کننده ایجاد نماید. نانوسیلیکا فدک سپاهان به دلیل توزیع بهتر می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای بنتون در رنگ‌های صنعتی باشد. همچنین این نانوسیلیکا در تولید انواع ژل‌کوت می‌تواند جایگزین بخشی از ایروزیل در فرمولاسیون ژل‌کوت شده و علاوه بر صرفه اقتصادی مناسب، بخشی از مشکلات اروزیل را در این محصولات برطرف نماید.

از این نانوسیلیکا می‌توان برای تولید انواع تایرهای رادیال، سواری، کشاورزی و باری استفاده کرد.