همکاری مشترک برای ارتقاء کیفیت موکت‌های ایرانی با فناوری‌نانو

همکاری مشترک برای ارتقاء کیفیت موکت‌های ایرانی با فناوری‌نانو

در طول یک سال گذشته، همکاری مشترک شرکت تابان اندیش برجیس و ظریف مصور منجر به تولید موکت‌های آنتی‌باکتریال شده است. شرکت ظریف مصور بعد از موفقیت در تولید موکت آنتی‌باکتریال به دنبال ایجاد خواص ضدآتش و آنتی‌استاتیک در موکت‌ها با استفاده از فناوری‌نانو است.

یکی از محصولات موفق ارائه شده در دوازدهمین جشنواره فناوری‌نانو، موکت‌های نانویی ظریف مصور بود که با همکاری شرکت تابان اندیش برجیس توسعه داده شده است. ظریف مصور به دنبال توسعه بیشتر موکت‌ها با استفاده از فناوری‌نانو است.

تابان اندیش برجیس یکی از شرکت‌های فعال در حوزه نانومواد همکاری مشترکی با شرکت ظریف مصور آغاز کرده است. سیامک سلیمی، مدیر بخش تحقیق و توسعه تابان اندیش برجیس درباره همکاری با ظریف مصور می‌گوید: «بعد از یک سال برنامه‌ریزی و تحقیق روی کاربرد نانومواد در حوزه موکت‌های صنعتی و خانگی، شرکت ظریف مصور موفق به توسعه فناوری موکت‌های نانویی شد. شرکت تابان اندیش برجیس نانوذرات اکسید روی در اختیار شرکت ظریف مصور قرار داده تا با استفاده از این نانومواد موکت‌هایی با خواص آنتی‌باکتریال ایجاد شود.»

مدیر بخش تحقیق و توسعه تابان اندیش می‌افزاید : «چهار ماه قبل نتایج تست‌های ارزیابی به پایان رسید و اولین موکت‌های نانویی تولید شدند. ما در فاز اول ۵۰ کیلوگرم نانومواد به ظریف مصور تحویل دادیم تا موکت‌های نانویی را تولید کند. در مرحله دوم فروش نیز قرار است ۲۰۰ کیلوگرم از این نانومواد به ظریف مصور داده شود. قدم بعدی در این پروژه همکاری مشترک با ظریف مصور، ایجاد خواص آنتی‌استاتیک و ضدآتش در موکت‌ها با استفاده از نانومواد است که کار تحقیقاتی روی این پروژه نیز آغاز شده و در حال حاضر تحقیق و توسعه برای رسیدن به این دو هدف با استفاده از فناوری‌نانو در حال انجام است.»

شرکت ظریف مصور یکی از شرکت‌های بزرگ تولیدکننده موکت‌های خانگی و تافتبنگ – موکت‌های صنعتی- الیاف، نخ و مستربچ، رنگدانه‌های صنعتی و انواع روغن‌های صنعتی‌، رزین‌ها و چسب‌های مخصوص صنعت نساجی‌، ژئوممبران‌ها و ژئوکامپوزیت‌ها، گرانول، پلی‌پروپیلن و مواد عایق ساختمانی است. یکی از مهم‌ترین راهبردهای ظریف مصور ارائه نوآوری و ایجاد تمایز نسبت به محصولات موجود در بازار است. با توجه به توسعه فناوری‌نانو در کشور و پتانسیل‌های این فناوری در بهبود عملکرد محصولات، شرکت ظریف مصور نیز تصمیم به استفاده از این فناوری در محصولات خود گرفته است.