شرکت الکترواستیل

افزایش ماندگاری مواد غذایی در یخچال‌های نانویی ایرانی

شرکت الکترواستیل با استفاده از نانومواد ایرانی در بدنه داخلی یخچال‌فریز، اقدام به ایجاد خواص آنتی‌باکتریال در این یخچال‌ها کرده است.

شرکت الکترواستیل برای بهبود کیفیت یخچال فریزر از فناوری‌نانو استفاده می‌کند. این شرکت با استفاده از نانومواد در تولید بدنه یخچال فریز اقدام به ایجاد خواص آنتی‌باکتریال در این یخچال‌ها کرده است. استفاده از نانومواد اکسیدروی موجب شده تا خواص ضدباکتری تا ۹۹/۹۹ درصد برای باکتری‌های گرم منفی و گرم مثبت ایجاد شود. همچنین این یخچال‌ها به دلیل وجود نانومواد در برابر پوسیدگی و فساد مقاوم هستند و قارچ‌ها و کپک‌ها به دلیل وجود خواص آنتی‌باکتریال در این یخچال‌ها به سرعت از بین می‌روند.

الکترواستیل برای تامین نانومواد از همکاری شرکت تابان اندیش برجیس استفاده کرده است. سیامک سلیمی؛ مدیر بخش تحقیق و توسعه شرکت تابان اندیش برجیس می‌گوید: «بعد انجام مذاکرات اولیه در سال ۹۷، همکاری با شرکت الکترواستیل در سال ۹۸ آغاز شد و در نهایت نانومواد برای ایجاد خواص آنتی‌باکتریال در اختیار شرکت الکترواستیل قرار داده شد. این نانومواد در بدنه داخلی یخچال‌ها استفاده می‌شود تا خواص آنتی‌باکتریال مانع از رشد قارچ و کپک در مواد غذایی داخل یخچال شود. در حال حاضر شرکت تابان اندیش برجیس یک تُن مستربچ آنتی‌باکتریال ABS در اختیار شرکت الکترواستیل قرار داده است. این یخچال‌ها تولید و در حال حاضر به بازار عرضه شده‌اند.»

مهندس سلیمی از برنامه‌های تحقیق و توسعه آتی شرکت تابان اندیش برجیس خبر داد که قرار است روی بهبود خواص مکانیکی بدنه یخچال و قفسه‌های آن کار شود. وی از توسعه فناوری خبر داد که در آن از نانومواد صفحه‌ای برای تقویت پلیمرها استفاده شده است به طوری که پلیمر تقویت شده در برابر ضربه و فشار مقاومت بالایی پیدا می‌کند. این فناوری در حال حاضر در مرحله تحقیق و توسعه است.