ساخت دستگاه خشک‌کن انجمادی برای تولید داروهای نانویی

ساخت دستگاه خشک‌کن انجمادی برای تولید داروهای نانویی

شرکت تکوین آزمایش پارسه دستگاه خشک‌کن انجمادی برای تولید داروهای مبتنی بر فناوری‌نانو تولید کرده است. یکی از شرکت‌های نانویی فعال در حوزه تولید دارو اقدام به استفاده از این دستگاه کرده است. شرکت تکوین آزمایش پارسه گواهی نانومقیاس برای این خشک‌کن انجمادی دریافت کرده است.

به منظور تحقیق و توسعه و همچنین تولید نانوذرات دارویی نظیر داروهای ضدسرطان، استفاده از دستگاه‌های خشک‌کن انجمادی دارویی ضروری است. شرکت تکوین آزمایش پارسه دستگاه خشک‌کن انجمادی برای پاسخ به این نیاز تولید کرده است که این فناوری موردتوجه شرکت نانودارو پژوهان پردیس قرار گرفته است. نانودارو پژوهان پردیس قرار است از این دستگاه برای تولید نانودارو استفاده کند.

این خشک‌کن انجمادی دارویی بر خلاف تمامی انواع خشک‌کن‌ها آب را با حرارت بخار نمی‌کند بلکه خارج‌سازی آب از ماده در دمای پایین و خلا اتفاق می‌افتد. این دستگاه چندین فناوری را به کار می‌گیرد تا در سیکلی ۲۴ ساعته مولکول‌های آب از حالت یخ به بخار تصعید شوند. در این فرآیند محصول با بالاترین کیفیت ممکن باقی مانده و طول عمر آن تا ۲۵ سال بدون نیاز به یخچال افزایش می‌یابد.

خشک‌کن انجمادی با استفاده از خلا و دماهای پایین حلال را با روش تصعید حذف کرده و ماده را خشک می‌کند. ماده خشک شده بسیار متخلخل بوده و از این جهت خشک‌کن انجمادی در فرآیند تولید پلیمرهای متخلخل و نانوساختارها به کار می‌رود. خشک‌کن انجمادی در تولید نانوذرات با کاربرد در مواد الکتروشیمیایی، محیط‌زیست، مهندسی و صنایع دارویی نیز به کار گرفته شده است. حفظ خاصیت همگن بودن شبیه آنچه در حلال وجود دارد، اندازه کوچک ذرات تولید شده و عمر طولانی‌مدت برای داروها از دلایل اصلی خشک‌کن انجمادی است.

خشک‌کن انجمادی مورد استفاده در صنایع داروسازی دارای الزامات GMP خاصی هستند. شرکت تکوین آزمایش پارسه در حال حاضر توانایی ساخت دستگاه‌های خشک‌کن انجمادی دارویی از ۱ مترمربع تا ۱۰ مترمربع را دارا است. مستندات کیفی و فنی در دستگاه‌های دارویی مطابق اصول GMP از مواد اولیه تا تحویل‌دهی آماده و تحویل مشتری می‌شود.

شرکت نانودارو پژوهان پردیس که متقاضی استفاده از این خشک‌کن انجمادی است در زمینه طراحی و تولید صنعتی نانوذرات هدفمند داروهای ضدسرطان و میکرو ذرات با آزادسازی کنترل شده فعالیت دارد. این شرکت داروی پکلی تاکسل باند شده با نانوذرات آلبومین تولید می‌کند.