همکاری دو شرکت نانویی ایرانی برای تامین نیاز داخل کشور

همکاری دو شرکت نانویی ایرانی برای تامین نیاز داخل کشور

مجتمع فناوری‌های نوین فدک سپاهان برای افزایش ظرفیت خط تولید نانوسیلیکای خود، دستگاه آسیاب جت هوا را از شرکت امین آسیا فناور پارس خریداری کرده است. با این افزایش ظرفیت تولید، امکان پاسخ‌دهی به نیاز نانوسیلیکای داخل کشور فراهم می‌شود. اخیرا از این نانوسیلیکا در تولید لاستیک خودرو استفاده شده و بازار این نانومواد در داخل کشور در حال رشد است.

با افزایش تقاضا برای نانوسیلیس مجتمع فناوری‌های نوین فدک سپاهان، این شرکت اقدام به تجهیز خط تولید خود با دستگاه آسیاب جت هوا کرده است. این دستگاه آسیاب جت توسط شرکت امین آسیا فناور پارس تولید و به مجتمع فناوری‌های نوین فدک تحویل داده شده است. یکی از مزایای اصلی این دستگاه، حداقل تماس مواد با دیواره‌ها و کاهش میزان آلودگی ناشی از سایش در مواد ساینده و سخت است. مزیت دیگر این آسیاب، عدم افزایش دمای مواد در حین خردایش یا دی‌اگلومراسیون بوده که این ویژگی موجب می‌شود تا پردازش مواد حساس به حرارت امکان‌پذیر شود. علاوه‌براین در این آسیاب محدودیتی از نظر میزان سختی ماده، افزایش دما و نوع ماده وجود ندارد. از این آسیاب می‌توان برای تولید انواع نانوپودرها نظیر نانوسیلیکا و نانوآلومینا استفاده کرد. این دستگاه ظرفیت تولید ۲۵ کیلوگرم محصول در ساعت را دارا است.

آسیاب‌کاری یکی از روش‌های متداول تهیه‌ پودر است و شرکت امین آسیا فناور پارس تولیدکننده‌ آسیاب‌های پودرکننده‌ مواد معدنی و اکسید فلزات در اندازه‌های نانومتری است. آسیاب گلوله‌ای سیاره‌ای و آسیاب پره گلوله این شرکت گواهی نانومقیاس را از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو دریافت کرده است. شرکت امین آسیا فناور پارس تاکنون موفق به فروش بیش از ۱۰۵ دستگاه آسیاب گلوله‌ای-سیاره‌ای شده است. به اعتقاد مدیرعامل این شرکت، در حال حاضر بسیاری از دانشگاه‌های معتبر داخل کشور این دستگاه را خریداری کرده و در برخی از دانشکده‌ها ۳ تا ۴ دستگاه از این آسیاب‌ها در حال سرویس‌دهی است.

حمیدرضا کمال آبادی فراهانی مدیرعامل شرکت امین آسیا فناور پارس می‌گوید: «فروش محصولات، نیازمند زمینه‌سازی‌های اولیه است. به عنوان مثال در بازار داخل فرصت نمایشگاهی می‌تواند در جلب اعتماد متقاضیان کالا تأثیرگذار باشد. در حال حاضر با استقرار تجهیزات ساخت شرکت ما در مرکز صنعتی‌سازی نانوفناوری کاربردی (ICAN) و سرویس‌دهی در این مرکز این فرصت فراهم شده تا علاوه بر تبادل فناوری به واسطه ارائه خدمات، حوزه‌های کاربری جدید دستگاه‌ها را بشناسیم و ضمن ارتقا تجهیزات به دنبال مشتریان جدید نیز باشیم.»

مجتمع فناوری‌های نوین فدک سپاهان یکی از تولیدکنندگان نانوسیلیکا در ایران بوده که در حال حاضر از محصولات این شرکت برای تولید لاستیک‌های نانویی استفاده می‌شود. گروه صنعتی بارز یکی از مصرف‌کنندگان نانوسیلیکای مجتمع فناوری‌های نوین فدک سپاهان است.