تجهیز خط تولید نانوکامپوزیت با دستگاه‌ ساخت ایران

تجهیز خط تولید نانوکامپوزیت با دستگاه‌ ساخت ایران

شرکت پلیمر شیمی منطقه آزاد ارس برای تولید آمیزه‌های پلیمری مهندسی و نانوکامپوزیت‌های پیشرفته دستگاه اکسترودر نیدر از شرکت مهندسی مشاور فناور انرژی دانا خریداری کرده است.

به منظور تولید آمیزه‌های پلیمری مهندسی و نانوکامپوزیت‌های پیشرفته، شرکت پلیمر شیمی منطقه آزاد ارس اقدام به خرید دستگاه اکسترودر از شرکت مهندسی مشاور فناور انرژی دانا کرده است. شرکت پلیمر شیمی منطقه آزاد ارس قصد دارد تا استفاده از این دستگاه اقدام به راه‌اندازی خط کامپاندینگ مبتنی بر فناروی نیدر کند.

این دستگاه اکسترودر نیدر اختلاط آمیزه‌های پلیمری را با کمترین تنش به مواد، در کمترین زمان و با بالاترین راندمان انجام می‌دهد تا علاوه‌بر جلوگیری از تخریب مواد پلیمری بالاترین درجه اختلاط مواد با یکدیگر و با افزودنی‌های میکرو و نانومتری امکان‌پذیر شود. ظرفیت تولید این دستگاه یک تُن در ساعت است.

دستگاه نیدر یا خمیرساز برای اختلاط مؤثر و سریع مواد ویسکوز مانند پلیمرها، چسب‌ها، رزین‌ها با یکدیگر و یا با نانوذرات معدنی یا آلی و یا با پودرهای آلی و معدنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. عملکرد دستگاه نیدر در مقایسه با دیگر دستگاه‌های مشابه مانند اکسترودرهای دو ماردون بسیار بهتر بوده و عملیات اختلاط را با کمترین تنش به مواد، در کمترین زمان و با بالاترین راندمان انجام می‌دهد تا علاوه بر جلوگیری از تخریب مواد به اختلاطی کاملا یکنواخت و کامل انجامد. فناوری نیدر فناوری روز دنیا برای تولید آلیاژهای پلیمری، کامپوزیت‌ها و از جمله نانوکامپوزیت‌ها بوده و این دستگاه قادر است ذرات جامد را تا ابعاد بسیار کوچک ریز کرده و سپس وارد شبکه کامپوزیت یا کامپاند نماید.

نیدرهای تولیدی شرکت فناور انرژی دانا در دو نوع متقارن و غیر متقارن طراحی و ساخته شده‌اند. مشخصات دستگاه‌های نیدر بسته به ظرفیت و فرآیند مورد انتظار، متفاوت طراحی می‌شود. گیربکس همزمان دوار و رفت و برگشتی، شفت مرکزی، مارپیچ‌های اختلاط، مارپیچ‌های پیشران، پوسته زون‌های اول، دوم و سوم، اکسترودر پیشران تک ماردون و هد بخش‌های اصلی تشکیل دهنده دستگاه نیدر این شرکت هستند. این دستگاه برای تولید نانوکامپوزیت‌ها، تولید آلیاژهای پلیمری مهندسی، تولید مستربچ‌های پلیمری، تولید کامپاندهای زیست‌تخریب‌پذیر، تولید کامپاند کاغذ سنگی، تولید خمیرهای مورد استفاده جهت تولید آندهای کربنی در صنعت آلومینیوم، راکتور واکنش‌های ناهمگن شامل فازهای خمیر، گاز، جامد، تولید کودهای شیمیایی نانوساختار، تولید خوراک دام نانوساختار، تولید خمیرهای نانوساختار در صنایع دارویی و بهداشتی و تولید سوخت‌های جامد قابل استفاده است.

شرکت مهندسی مشاور فناور انرژی دانا در زمینه‌ طراحی و ساخت تجهیزات صنایع نفت، گاز و پتروشیمی فعالیت دارد. بومی‌سازی دانش فنی، طراحی و ساخت دستگاه‌های نیدر متقارن و همچنین طراحی و ساخت دستگاه نیدر غیرمتقارن یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های این شرکت طی چند سال گذشته در این حوزه بوده است. شرکت مهندسی مشاور فناور انرژی دانا با هدف قطع وابستگی کشور به فناوری‌های دستگاهی، اقدامات خود را هدف‌گذاری نموده و با اتکا به متخصصان داخلی اقدام به طراحی و ساخت پیچیده‌ترین دستگاه‌های دوار در صنایع مختلف نموده است.