مسابقه ایده‌پردازی «معرفی کاربردهای نوین فناوری پلاسمای سرد در صنایع و محصولات»

مسابقه ایده‌پردازی «معرفی کاربردهای نوین فناوری پلاسمای سرد در صنایع و محصولات»

مسابقه ایده‌پردازی «معرفی کاربردهای نوین فناوری پلاسمای سرد در صنایع و محصولات» از سوی مرکز صنعتی‌سازی نانوفناوری کاربردی (ICAN) و همکاری آی‌چلنج با هدف شناسایی حوزه‌های نوین کاربرد فناوری پلاسمای سرد برگزار می‌شود.

طرح و ایده‌های پیشنهادی در این مسابقه می‌تواند شامل یک کاربرد نوین در یک حوزه صنعتی باشد که پیش از آن فناوری پلاسما به آن منظور مورداستفاده تجاری قرار نگرفته است و یا می‌تواند شامل یک کاربرد تجاری شده فناوری پلاسمای سرد (در نمونه‌های مشابه خارجی) در یک حوزه صنعتی باشد که پتانسیل حل تقاضا یا چالشی از صنعت را دارا است. تمامی شرکت‌های فناور یا دانش‌بنیان، گروه‌های علمی و پژوهشی، اساتید هیئت‌علمی دانشگاه‌ها و دانشجویان می‌توانند در این مسابقه شرکت نمایند و از جایزه ۵۰ میلیون ریالی درنظر گرفته شده برای صاحبان ۳ طرح برگزیده بهره‌مند شوند. برگزیدگان برای اجرایی‌سازی ایده خود فرصت همکاری با مرکز صنعتی‌سازی نانوفناوری کاربردی (ICAN) را نیز خواهند داشت.

پلاسما پس از جامد، مایع و گاز به عنوان حالت چهارم ماده در طبیعت شناخته می‌شود. پلاسما مجموعه‌ای از یون‌ها، الکترون‌ها، اتم‌های خنثی، رادیکال‌ها وگونه‌های برانگیخته (گازی یونیزه مملو از ذرات باردار و خنثی) است که در مجموع شبه خنثی هستند و با اعمال اختلاف ولتاژ بین دو الکترود تولید می‌شوند. در یک دسته‌بندی انواع پلاسما را به پلاسمای فشار پایین یا پلاسمای خلاء و پلاسمای فشار اتمسفری تقسیم می‌کنند. همچنین در یک تقسیم‌بندی مشابه فناوری پلاسما را به دو دسته حرارتی و غیرحرارتی طبقه‌بندی می‌نمایند.

پلاسمای سرد یا غیرحرارتی به واسطه کار در فشار اتمسفری و دمای پایین (حدود دمای اتاق) در کاربردهای فراوانی در زمینه‌های مختلف از جمله صنایع خودروسازی، صنایع پزشکی، نساجی و پردازش سطح، بهداشت و محیط‌زیست، کشاورزی و صنایع غذایی و… مورد استقبال قرار گرفته است.

در سال‌های اخیر فناوری پلاسمای سرد نفوذ بالایی در صنایع مختلف یافته است و سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی در این راستا انجام شده است که عموما دو علت برای آن بر شمرده می‌شود. اول اینکه پلاسما در هر حوزه‌ای به عنوان یک فناوری سبز، زیست سازگار و دوستدار محیط‌زیست معرفی می‌شود. علت دوم نیز فرآیند اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه این روش در اکثر حوزه‌های به‌کارگیری است. از جمله دیگر مزایای این فناوری کاهش مصرف انرژی، کاهش مصرف آب و درقبال آن کاهش هزینه‌ها، بهبود کیفیت محصولات، افزایش بهره‌وری، کمک به افزایش تولید و ایمنی فرآیند، در برخی حوزه‌ها حذف یا کاهش مصرف مواد شیمیایی و آلاینده‌های زیستی در اکثر حوزه‌ها است.

بنابر اعلام دبیرخانه، این مسابقه در ۲ مرحله برگزار می‌شود و علاقه‌مندان تا تاریخ ۱۲ آبان‌ماه فرصت خواهند داشت تا طرح/ایده خود را در چارچوبی که از سوی دبیرخانه در سایت آیچلنج مشخص شده، ثبت نمایند. پس از اتمام مهلت ثبت طرح‌ها، در یک مرحله طرح‌های دریافتی به صورت غیرحضوری مورد ارزیابی اولیه قرار گرفته، سپس طرح/ ایده‌های برگزیده طی یک جلسه با حضور صاحبان طرح‌ها ارائه و داوری خواهند شد. سرانجام طرح‌های برگزیده معرفی خواهند شد و به صاحبان ۳ طرح/ ایده که بیش‌ترین امتیاز را در ارزیابی‌ها کسب نمایند، جایزه نقدی ۵۰ میلیون ریالی اعطا خواهد شد. برگزیدگان در صورت تمایل برای اجرای طرح خود فرصت همکاری با مرکز صنعتی‌سازی نانوفناوری کاربردی (ICAN)  و بهره‌مندی از خدمات و تسهیلات این مرکز را خواهند داشت.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جزئیات مسابقه ایده‌پردازی(نحوه ثبت نام، جوایز و…) به نشانی iChallenge.ir مراجعه نمایید.