بهبود روش درمان سرطان پانکراس با نانوذرات پپتیدی

بهبود روش درمان سرطان پانکراس با نانوذرات پپتیدی

پژوهشگران از نانوذرات پپتیدی برای رهایش RNA به داخل بدن موش‌های آزمایشگاهی مبتلا به تومور پانکراس استفاده کردند. نتایج نشان داد که این روش می‌تواند فرآیند درمان را بهبود دهد.

با وجود پیشرفت‌های انجام شده برای افزایش امید به زندگی در بیماران سرطانی اما هنوز بیش از ۹۰ درصد از بیماران مبتلا به سرطان پانکراس طی ۵ سال جان خود را از دست می‌دهند. بیش از نیمی از این بیماران دارای جهش در ژن KRAS هستند که معمولا رشد سلول‌ و مرگ آن را کنترل می‌کنند.

انکوژن KRAS یکی از مطلوب‌ترین اهداف در زمینه زیست‌شناسی سرطان است و محققان به دنبال روش‌های موثر برای مهار شکل جهش یافته پروتئین RAS هستند که موجب رشد کشنده تومور می‌شود. یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه واشنگتون با همکاری محققانی از دانشگاه فلوریدای جنوبی نشان دادند که نانوذرات پپتیدی می‌تواند رشد سرطان پانکراس را کنترل کند. نتایج این پروژه در نشریه Oncotarget به چاپ رسیده است.

نانوذرات p5RHH مبتنی بر پپتید بوده و غیرسمی هستند که توسط محققان دانشگاه فلوریدای جنوبی طراحی و ساخته شده است. این نانوذرات می‌توانند مولکول RNA موسوم به siRNA را رهاسازی کنند. رهایش این مولکول موجب می‌شود که ژن تولیدکننده پروتئین پیام‌رسان انکوژن KRAS خاموش شود، در نتیجه آنچه که باعث رشد غیرقابل کنترل سلول‌های پانکراس می‌شود از سیستم بدن حذف می‌شود.

دکتر ویکلیت استاد قلب و عروق و مدیر موسسه قلب سلامت دانشگاه فلوریدای جنوبی می‌گوید: «زمانی که دارو وارد جریان خون می‌شود بیشتر این دارو از بدن دفع می‌شود بدون اینکه روی تومور تاثیرگذار باشد. اما با استفاده از این نانوذرات می‌توان دارورسانی هدفمند انجام داد.»

این نانوذرات موجب می‌شود تا تحویل دارو به تومور با غلظت بالا انجام شود و در عین حال عوارض دارو به حداقل برسد. در درمان سرطان پانکراس این روش می‌تواند موجب بهبود بیمار شود. در تحقیقاتی که روی این روش انجام شد محققان دریافتند که سلول‌هایی که از این نانوذرات دریافت کردند نسبت به سلول‌های کنترل کاهش بیان ژن بیشتری را تجربه کرده‌اند. این فناوری روی موش‌های آزمایشگاهی مورد آزمایش قرار گرفته است.