خانه نانویی، مصداق بارز کاربرد فناوری‌نانو در صنعت ساختمان

یکی از بخش‌هایی که در نمایشگاه‌های نانو طی چند سال اخیر به شدت مورد استقبال قرار گرفته، خانه نانویی است. محصولات عرضه شده در خانه‌نانویی از جمله دستاوردهای فناوری‌نانو در صنعت ساختمان هستند که دارای گواهی نانومقیاس بوده و به مرحله تجاری‌سازی رسیده‌اند.

هر ساله در نمایشگاه نانو، محصولات نانویی صنعت ساختمان که دارای تاییدیه نانومقیاس و دیگر گواهی‌نامه‌های مرتبط با این صنعت است در غرفه‌ای با مساحت حدود ۷۰ مترمربع با عنوان خانه نانویی عرضه می‌شوند. این خانه با هدف نمایش ملموس ‌ویژگی‌ها و کاربرد فناوری‌نانو در صنعت ساختمان دایر شده که در آن بیش از ۳۰ محصول نانویی ساختمانی در حوزه‌های بتن و سیمان، کاشی و سرامیک، سنگ، رنگ و رزین، لوله و اتصالات، پروفیل درب و پنجره، نانوپوشش‌های تزئینی و سخت، کفپوش‌ها و همچنین محصولات نساجی مرتبط با بخش ساختمان ارائه می‌شود.

با ورود به خانه نانویی، یکی از محصولاتی که به چشم می‌خورد کاشی‌های آنتی‌باکتریال شرکت نانوپیشتاز پارس است. این شرکت یکی از تولیدکنندگان کاشی و سرامیک نانویی با خواص آنتی‌باکتریال است که محصولات آن در پروژه‌های مختلفی استفاده شده است. این کاشی‌ها در حال حاضر وارد لیست فهرست‌بها شده‌اند که در نتیجه امکان استفاده از آن در پروژه‌های عمرانی کشور فراهم شده است.

کاشی گرانیت بهسرام یکی دیگر از محصولات خانه نانویی دوازدهمین جشنواره فناوری‌نانو بود. این کاشی لکه‌گریز یک کاشی ضدلک حاوی نانوذرات سیلیکا با توزیع اندازه ۲۰ تا ۶۰ نانومتر است. این محصول خاصیت دفع لکه بهبود یافته‌ای از خود نشان می‌دهد. نانوذرات سیلیکا به دلیل تخلخل و مساحت سطحی بالا به‌عنوان یک متصل‌کننده، عامل صیقلی کننده و پوشش‌دهنده عمل می‌کنند و می‌توانند به درون حفره‌های سطحی نفوذ کرده و آن‌ها را از بین ببرند. آزمون‌ها نشان می‌دهد که بعد از صیقل دادن محصول با نانوذرات سیلیکا زبری و حفره‌های سطح کاهش می‌یابند و در نتیجه باعث ایجاد خاصیت لکه‌گریزی می‌شوند.

رادیاتور نانویی شرکت تاش از دیگر محصولات خانه‌ نانویی است. در این محصول از لایه پوشش تبدیلی نانوسرامیک شرکت شیلر فرآیند پارس استفاده شده است. این نانوپوشش جایگزین فسفات روی بوده و موجب افزایش مقاومت در برابر خوردگی در رادیاتور می‌شود. از مزیت‌های این فناوری می‌توان به چسبندگی بهتر، سازگاری با محیط‌زیست، مقرون‌به‌صرفه‌بودن و کاهش مصرف آب اشاره کرد.

شرکت شیلر فرآیند پارس معمولا در خانه نانویی حضور فعالی دارد و از این شرکت محصولات و فناوری‌های مختلفی در خانه نانویی عرضه می‌شود. رایاتور شرکت تاش، ماشین لباس‌شویی پاکشوما، یخچال فریز امرسان و پکیج رادیاتور ایساتیس از جمله محصولات خانه نانویی در نمایشگاه‌های مختلف نانو هستند که از نانوپوشش تولید شده توسط شرکت شیلر فرآیند پارس در آن‌ها استفاده شده است.

شرکت رنگ و رزین الوان از جمله شرکت‌هایی است که هر سال حضور پررنگی در خانه نانویی نمایشگاه فناوری نانو داشته است. این شرکت پوشش ضدحریق سیمان، نانوسیل، چسب مگا استون و لاک اکریلیک مات و نیمه‌مات را در خانه نانویی عرضه کرده است. چسب مگااستون به عنوان جایگزینی برای ملات‌های فعلی ساختمانی بوده و برای چسباندن سنگ، بتن و آجر به فلز به کار می‌رود. چسبندگی عالی، سبکی و سهولت کاربرد و تمیزی، این محصول را نسبت به ملات‌های فعلی متمایز و ارجح نموده است. به دلیل مقاومت بالای این ملات به آب جهت گرفتن بند کاشی و آب‌بندی نیز می‌توان از آن استفاده کرد.

پروفیل UPVC شاهین سازه فجر از جمله محصولات خانه نانویی در دوازدهمین جشنواره فناوری‌نانو بود. این محصول حاوی نانوذرات بوده  که با اضافه کردن این نانوذرات مقاومت به ضربه این محصول افزایش قابل‌توجهی یافته است. شرکت شاهین سازه فجر سال‌های گذشته نیز در خانه نانویی حضور پررنگی داشته است.

لوله و اتصالات فاضلابی بی‌صدا نیز در خانه نانویی مشاهده می‌شود. لوله‌های عایق صوتی تولید شده توسط گروه صنعتی وحید، از سه لایه تشکیل شده است که لایه میانی از نانوکامپوزیت‌هایی ساخته شده که علاوه بر جلوگیری از عبور صدا، مشخصات مکانیکی آن را نیز بهینه کرده است.

گروه صنعتی شیشه کاوه از جمله شرکت‌های حاضر در خانه نانویی است. یکی از محصولات این شرکت شیشه کنترل‌کننده انتقال حرارت حاوی نانولایه‌های فلزی و سرامیکی است که برای جلوگیری از انتقال حرارت طراحی شده است. برای کاهش هدر رفتن انرژی از طریق شیشه‌های پنجره ساختمان، از شیشه‌هایی با پوشش خاص موسوم به Low-E (کم گسیل) استفاده می‌شود و در نتیجه زمانی که شیشه گرم می‌شود به جای اینکه گرمای خود را گسیل کند، آن را بازتابش می‌کند.

شرکت بهدیس سامان امین بتن سبک سازه‌ای را در خانه نانویی دارد. بتن‌های سبک سازه‌ای بتن‌هایی هستند که علیرغم چگالی کمتر از ۱۹۰۰ کیلوگرم در مترمکعب، مقاومت فشاری بیش از ۱۷۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع داشته باشند. ساخت این بتن‌ها با استفاده از سنگدانه‌های سبک و مقاوم امکان‌پذیر است. یکی از مهم‌ترین کاربردهای استفاده از بتن سبک سازه‌ای در ساختمان‌سازی و ایجاد مقاومت بیشتر در برابر زلزله است.