ساخت قطعه‌ای برای صنعت الکترونیک با استفاده از DNA

ساخت قطعه‌ای برای صنعت الکترونیک با استفاده از DNA

محققان با ترکیب نانوفناوری DNA و نانوروبان گرافنی اقدام به ساخت قطعه‌ای کردند که برای استفاده در صنعت الکترونیک مناسب است.

پژوهشگران نبراسکا روشی برای استفاده از نانوفناوری DNA به‌منظور ساخت مدارهای گرافنی ارائه کردند تا از آن‌ها در ادوات الکترونیکی استفاده شود.

وزارت دفاع آمریکا در یک پروژه‌ای سه ساله، ۴٫۵ ملیون دلار بودجه برای انجام این کار درنظر گرفته و در اختیار محققان دانشگاه نبرسکا لینکولن قرار داده است. با توجه به پتانسیل‌های این پروژه می‌توان بودجه بیشتری برای آن درنظر گرفته و زمان انجام این پروژه را تا ۵ سال افزایش داد. به اعتقاد الکساندر سینیتسکی از محققان این پروژه، در این کار دو حوزه جالب توجه از فناوری‌نانو با هم ترکیب می‌شود. در واقع این پروژه همگرایی نانوفناوری DNA و نانوروبان گرافنی است.

گرافن به دلیل ساختار منحصر‌به‌فردی که دارد از ویژگی‌های جالب توجهی برخوردار است به طوری که می‌توان از آن در محصولات مختلفی نظیر فیلم‌های رسانا، ادوات الکترونیک و اپتوالکترونیک، عملگرها و کامپوزیت‌ها استفاده کرد.

سینیتسکی چند سالی است که روی گرافن کار می‌کند. در میان دستاوردهایی که گروه سینیتسکی به‌دست آورده است، ارائه روشی برای تولید نانوروبان گرافنی نیز به چشم می‌خورد.

با ترکیب نانوفناوری DNA و نانوروبان گرافنی، محققان به دنبال ساخت مدار الکترونیکی هستند. تولید ساختارهای مصنوعی DNA به‌عنوان نانوفناوری DNA شناخته می‌شود.

سینتیسکی می‌گوید: «طبیعت ساختار بسیار پیچیده‌ای ایجاد می‌کند که دقت بالایی دارد. DNA دارای ساختار مارپیچی بوده و اطلاعات ژنتیکی درون این ساختار قرار می‌گیرد که این کار از طریق برهم‌کنش‌های شیمیایی انجام می‌شود. ما از همین نوع برهم‌کنش برای طراحی ساختارهای پیچیده از نانوروبان گرافنی استفاده کردیم. ما می‌دانیم نانوروبان را چگونه می‌توان ساخت و در این پروژه از نانوفناوری DNA برای تولید ساختاری کاربردی استفاده کردیم.»

در این ساختار هیبریدی، گرافن با فناوری DNA ترکیب شده تا خواص محصول نهایی بهبود یابد و بتوان از آن برای تولید ادوات الکترونیکی مختلف استفاده کرد. باب ویلهم معاون تحقیق و توسعه اقتصادی می‌گوید: «ما به‌عنوان پیشرو در حوزه فناوری‌نانو و علم مواد شناخته شده هستیم. تیم تحقیقاتی الکساندر در حال توسعه روش بسیار هیجان‌انگیزی است تا از علم برای آینده‌ای بهتر استفاده کند.»