بررسی راه‌های همکاری مشترک در نشست ستاد توسعه فناوری نانو با پژوهشگاه استاندارد

بررسی راه‌های همکاری مشترک در نشست ستاد توسعه فناوری نانو با پژوهشگاه استاندارد

ستاد ویژه توسعه فناوری نانو روز دوشنبه ۱۳ آبان‌ماه ۱۳۹۸، میزبان نشستی با حضور سرپرست پژوهشگاه استاندارد و جمعی از مدیران و اعضای هیئت‌علمی این پژوهشگاه بود.

در ابتدای نشست، دکتر علی بیت‌اللهی؛ رئیس گروه استاندارد و ایمنی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، به تشریح فعالیت‌های این ستاد در حوزه استانداردسازی و ایمنی فناوری نانو در سطح ملی و بین‌المللی پرداخت.

وی با اشاره به سابقه و تجربیات ستاد فناوری نانو در زمینه فعالیت‌های بین‌المللی و ارتباطات این ستاد با مراکز و متخصصان خارجی، آمادگی ستاد را برای به اشتراک‌گذاری و همکاری با پژوهشگاه استاندارد اعلام کرد. بیت‌اللهی اظهار داشت که ستاد نانو در راستای انجام ماموریت خود در کنار سازمان‌های متولی و اصلی کشور فعالیت می‌کند.

رئیس گروه استاندارد و ایمنی همچنین بر روی همکاری با کشورهای دیگر، به عنوان روشی برای انتقال تجریه و یادگیری و همچنین اثرگذاری بر روی استانداردها و پروتکل‌های بین‌المللی تاکید کرد. بیت‌اللهی مواردی همچون تدوین استانداردهای بین‌المللی، برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی، برنامه مقایسه‌های بین آزمایشگاهی بین‌المللی را به عنوان زمینه‌های همکاری میان ستاد و پژوهشگاه برشمرد.

در ادامه انصاری؛ سرپرست پژوهشگاه استاندارد، ضمن اعلام آمادگی برای هرگونه همکاری با ستاد فناوری نانو، اظهار داشت که سازمان استاندارد با توجه به جایگاه قانونی خود، می‌تواند در زمینه مرجعیت ملی و همچنین مرجعیت بین‌المللی آزمایشگاه‌ها با ستاد همکاری کند و از آمادگی پژوهشگاه جهت پیاده‌سازی سازوکار صدور گواهی برای محصولات نانو خبر داد.

سرپرست پژوهشگاه استاندارد با اعلام وجود آزمایشگاه مرجع استاندارد برای بررسی ویژگی ضدمیکروبی محصولات و آمادگی پژوهشگاه برای آزمون محصولات نانو و تدوین استانداردهای جدید در این زمینه، به راه‌اندازی و تکمیل آزمایشگاهی در زمینه ایمنی و سمیت محصولات اشاره کرد. سرپرست پژوهشگاه استاندارد در ادامه صحبت‌های خود، پیشنهاد تشکیل یک کمیته مشترک برای برنامه‌ریزی و انجام فعالیت‌های مشترک را داد و از ستاد نانو دعوت کرد تا از توانمندی­‌ها و آزمایشگاه‌­های پژوهشگاه استاندارد بازدید کنند.

در انتها انصاری به همراه سایر حاضران نشست، از نمایشگاه محصولات فناوری نانو تولید کشور واقع در محل ستاد توسعه فناوری نانو بازدید کردند و از نزدیک با دستاوردها و محصولات کشور در حوزه فناوری نانو آشنا شدند.