جدول بتنی مقاوم در برابر خمش، نانومحصول جدید یک شرکت دانش‌بنیان

جدول بتنی مقاوم در برابر خمش، نانومحصول جدید یک شرکت دانش‌بنیان

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی با استفاده از نانوسیلیس موفق به تولید جداول بتنی مقاوم در برابر خمش شده است که طول عمری تقریبا ۲ برابر بیشتر از جدول‌های بتنی رایج دارند. نانوذرات مورد استفاده در این جدول‌ها نیز تولید یک شرکت ایرانی است.

شرکت انبوه‌سازی مسکن بهدیس سامان امین موفق به تولید جدول بتنی مقاوم در برابر خمش حاوی نانوذرات شده است. این شرکت پیش از این بتن فوق سبک با مقاومت فشاری بالا را با کمک فناوری‌نانو تولید و به بازار عرضه کرده بود.

مهرداد رزاقیان، مدیر بخش تحقیق و توسعه این شرکت می‌گوید: «ما پیش از این تجربه ساخت بتن‌های فوق سبک با استفاده از فناوری‌نانو را داشتیم، بتن‌هایی که در آن‌ها از نانوذرات برای کاهش وزن و افزایش استحکام استفاده شده بود. در این محصول جدید از فناوری مشابه برای تولید جدول بتنی مقاوم در برابر خمش استفاده کردیم، جدول‌هایی که به دلیل داشتن نانوذرات نسبت به جدول‌های رایج مقاومت به خمش ۲۰ تا ۳۰ درصد بالاتر دارند. در واقع نکته اصلی در این پروژه همین افزایش مقاومت به خمش در محصول است. البته نانوذرات موجب افزایش ۱٫۵ تا ۲ برابری دوام و طول عمر جدول نیز می‌شوند.»

مهندس رزاقیان دلیل بهبود خواص این جداول را وجود نانوذرات و بهینه‌سازی ریزساختارهای بتن می‌داند. کارایی و خواص بتن تا حد زیادی به مقدار و ابعاد زیر ساختارهای به‌کار رفته درآن بستگی دارد. ذرات در ابعاد نانو خصوصیات فیزیکی و شیمیایی متفاوت و منحصربه‌فردی را در این بتن‌ها ایجاد می‌کند.

مدیر بخش تحقیق و توسعه شرکت انبوه‌سازی مسکن بهدیس سامان امین درباره بازاریابی و فروش این محصول جدید می‌گوید: «برای عرضه این محصول به بازار نیاز به تاییدیه‌ها و مجوزهای مختلف است از این رو ما گواهی نانومقیاس را برای این محصول دریافت کردیم تا گام اول در تسهیل شرایط بازاریابی و فروش را برداریم.»

وی از شهرداری‌ها به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی برای مصرف‌ این نانومحصول یاد کرد که در صورت استفاده از آن می‌توان دوام و استحکام جداول خیابانی در سطح شهر و جاده‌ها را افزایش داد.

برای تولید این جداول از نانوسیلیس استفاده می‌شود که این نانوسیلیس‌ها از شرکت صنایع نانوسیلیس ایساتیس تهیه شده است. در واقع این محصول ماحصل دو فناوری بومی بوده و وابستگی به خارج از کشور ندارد.

شرکت دانش‌بنیان انبوه‌سازی مسکن بهدیس سامان امین در سال ۱۳۸۴ با همت جمعی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های کشور تاسیس شد و با هدف ارتقاء خدمات عمرانی در زمینه صنعت ساختمان کشور با تکیه بر فناوری‌های روز به فعالیت خود ادامه داده است. این شرکت توانمند به فعالیت در زمینه‌های تولید نانو بتن فوق سبک سازه‌ای، تهیه و تولید طرح اختلاط بتن‌های خاص، تولید قطعات ساختمانی پیش ساخته سبک و بتن آماده استاندارد است.