راه‌حل فناوری نانو برای کاهش بوی نامطبوع پا

راه‌حل فناوری نانو برای کاهش بوی نامطبوع پا

در طراحی کفی کفش عوامل مختلفی همچون اندازه، حالت انحنای کف پا، قابلیت جذب ضربه، قابلیت کنترل رطوبت و مقابله با بو و باکتری درنظر گرفته می‌شود. هنگامی که پا عرق می‌کند باکتری رشد کرده و جایی که باکتری رشد کند بوی نامطبوع را نیز به همراه خواهد داشت. همچنین با ایجاد انواع بیماری‌ها و زخم‌ها در ناحیه پا، رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها در این ناحیه افزایش می‌یابد. بر این اساس تولید کفی کفش آنتی‌باکتریال که بتواند انواع باکتری‌ها و قارچ‌ها را کاهش دهد مورد توجه قرار گرفته است.

شرکت پاموک تابان با بهره‌گیری از فناوری نانو اقدام به تولید کفی‌های کفش آنتی‌باکتریال کرده و توانسته برای این محصول خود از ستاد توسعه فناوری نانو گواهینامه نانومقیاس دریافت کند.

این کفی‌ها ضمن ممانعت از رشد انواع باکتری‌ها و قارچ‌ها در جوراب، کفش و پا، می‌توانند از بروز بیماری‌ها و زخم‌های ایجاد شده توسط باکتری‌ها در ناحیه پا و انگشتان پا، به‌طور مؤثر و کارآمدی جلوگیری کنند.

 

در تولید این کفی‌ها، ابتدا قطعات چرم طبیعی و مصنوعی براساس قالب مشخص شده برش خورده و پشت آن با پلی‌یورتان حالت می‌گیرد تا هم قالب کفش شود و هم چرم بر روی سطح آن چسبیده و باعث راحتی پا در قرار گرفتن بر روی کفی کفش شود.

 

در مرحله بعد کفی کفش تولید شده در دستگاه پلاسما قرار می‌گیرد و پس از خروج آن از دستگاه پلاسما نانومواد آنتی‌باکتریال بر روی سطح چرم اسپری می‌شود. در نهایت با قرار گرفتن کفی کفش آغشته شده به نانومواد در دمای ۸۰ درجه، نانومواد خشک شده و بر روی سطح کفش فیکس می‌شوند.

مکانیسم اثرگذاری مواد نانویی در این کفی‌ها به این صورت است که هنگامی که نانومواد با باکتری و قارچ تماس پیدا می‌کنند به طور مؤثری بر متابولیسم سلولی آن‌ها اثر کرده و رشد سلولی را مهار می‌کنند. این امر نهایتاً باعث از بین رفتن حدود ۹/۹۹ درصدی باکتری و یا قارچ و عدم‌حساسیت پوستی می‌شود.

کفی‌های آنتی‌باکتریال تولید شده توسط پاموک تابان علاوه بر مزیت‌های بهداشتی گفته شده، یعنی ضدباکتری، ضدقارچ و برطرف‌کننده بوهای نامطبوع پا و کفش، از نظر کاربرد نیز از نمونه‌های معمولی بسیار راحت‌تر است و برای انواع کفش‌های چرم و اسپرت قابل استفاده است.

گفتنی است که کفی‌های پاموک تابان واکنش آلرژیک ایجاد نمی‌کنند و محتویات آن‌ها هیچ‌گونه ضرری برای سلامت بدن نخواهد داشت و علاوه بر آن خاصیت آنتی‌باکتریال آن‌ها در طولانی‌مدت پایدار می‌ماند.

شرکت پاموک تابان تولیدکننده انواع کفی‌های کفش چرم در شهرک صنعتی تبریز قرار دارد و از سال ۱۳۸۱ مشغول به تولید کفی کفش است. گفتنی است تعداد کارکنان این شرکت ۱۵ نفر بوده که با اضافه شده خط تولید کفی کفش نانو آنتی‌باکتریال این تعداد به ۲۰ نفر رسیده است.