چراغ‌های خیابان و بزرگراه با فناوری‌‌نانو تمیز باقی می‌مانند

چراغ‌های خیابان و بزرگراه با فناوری‌‌نانو تمیز باقی می‌مانند

استفاده از محلول آبگریز نانویی شرکت نانوپاد شریف در چراغ‌های خیابانی و بزرگراهی موجب شده تا این چراغ‌ها زمان طولانی‌تری تمیز بمانند و در نتیجه هزینه شستشو و نگهداری آن‌ها کاهش یابد.

تمیز کاری چراغ‌های روشنایی بزرگراه‌ها همیشه هزینه زیادی را بر دوش سازمان‌ها دارد از این رو ارائه فناوری که بتواند به کاهش این هزینه‌ها کمک کند، موردتوجه خواهد بود. شرکت نانوپادشریف یکی از تولیدکنندگان پوشش آب‌گریز بر روی شیشه و سرامیک حاوی نانوذرات است که اسپری آب‌گریزکننده شیشه و سرامیک تولید و به بازار عرضه می‌کند.

شرکت گلنور یکی از پیشتازان صنعت برق و روشنایی کشور اقدام به استفاده از این محلول‌های آب‌گریز در محصولات روشنایی خود کرده است. استفاده از محلول آبگریز روی محصولاتی نظیر چراغ‌های مورداستفاده در خیابان یا آزادراه‌ها، موجب شده تا این چراغ‌ها تمیزتر بمانند و نیاز به شستشوی کمتری داشته باشند و در نهایت هزینه نگهداری این چراغ‌ها به حداقل برسد.

هومن جهانیان‌فر؛ مدیرعامل شرکت نانوپادشریف، درباره‌ این محصولات می‌گوید: «شرکت گلنور با استفاده از پوشش آب‌گریز چراغ‌هایی تولید کرده که خواص آب‌گریزی داشته در نتیجه به صورت طولانی‌مدت تمیز باقی می‌مانند و با این کار می‌توان هزینه نگهداری را کاهش داد. پیش از این نیاز به استفاده از بالابر و تجهیزات ویژه‌ای برای تمیز کردن چراغ‌های خیابانی و آزادراه‌ها بود. اما با کمک این فناوری شستشوی چراغ‌ها خیلی ساده‌تر شده و تناوب شستشو نیز به گونه‌ای تغییر کرده که زمان طولانی‌تر چراغ‌ها تمیز می‌مانند و نیاز به شستشوی کمتری است.»

مدیرعامل شرکت نانوپادشریف دلیل توسعه این فناوری را وجود نیاز به چنین فناوری در بازار عنوان کرد که پس از سرمایه‌گذاری شرکت نانوپاد شریف تولید این محلول‌های نانویی انجام شده است. در این محلول‌های آبگریز از نانوذرات SiO2 استفاده شده است که این نانوذرات نیز در شرکت نانوپاد شریف تولید می‌شوند.

لازم به ذکر است شرکت نانوپاد شریف فناوری دیگری به نام پوشش چربی‌گریز را تولید کرده که این فناوری در حال حاضر توسط شرکت اسنوا برای اجاق‌‌گازهای خانگی استفاده می‌شود.

نانوپادشریف در سال ۹۴ با همکاری چند فارغ‌التحصیل دانشگاه شریف با هدف پاسخ‌دهی به نیاز صنایع با استفاده از فناوری‌های نوین تأسیس شد.