تشریح فناوری پوشش تبدیلی نانوزیرکونیوم در نمایشگاه رنگ، رزین و پوشش‌های صنعتی

تشریح فناوری پوشش تبدیلی نانوزیرکونیوم در نمایشگاه رنگ، رزین و پوشش‌های صنعتی

مدیر مهندسی فروش شرکت شیلر فرآیند پارس در کارگاه آموزشی مربوط به پوشش‌های سطحی در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی رنگ و رزین، پوشش‌های صنعتی، مواد کامپوزیتی و صنعت آبکاری، به تشریح فناوری پوشش تبدیلی نانوزیرکونیوم می‌پردازد.

کارگاه آموزشی ویژه‌ای در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی رنگ و رزین، پوشش‌های صنعتی، مواد کامپوزیتی و صنعت آبکاری برگزار می‌شود.

سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸، نمایشگاه بین‌المللی تهران میزبان این کارگاه آموزشی است که نماینده یکی از شرکت‌های فعال در حوزه فناوری‌نانو نیز در این کارگاه حضور دارد.

فرهنگ‌آزاد، مدیر مهندسی فروش شرکت شیلر فرآیند پارس از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۶ به ارائه فناوری پوشش تبدیلی نانوزیرکونیوم می‌پردازد.

پوشش‌دهی تبدیلی کرومات یا کروماته‌کردن، نوعی از پوشش‌دهی است که با عملیات شیمیایی می‌توان ترکیبات فلزی نظیر اسید کرومیک +۶، کرومات یا دی‌کرومات روی سطح قرار داد. نتیجه چنین عملیاتی ایجاد پوشش محافظ تبدیلی، شامل ترکیبات کروم بر روی سطح فلز بوده که این روش برای چسبندگی رنگ و مقاومت خوردگی آلومینیوم انجام می‌شود. یکی از مشکلات رایج در این فرآیند، آلودگی‌های زیست‌محیطی در اثر استفاده از کروم +۶، اسیدنیتریک و سود سوزآور است. صنایع باید تدابیر ویژه‌ای برای جلوگیری از آسیب به نیروی انسانی و همچنین ممانعت از آلودگی محیط‌زیست اتخاذ کنند که از جمله این اقدامات می‌توان به استفاده از پوشش تبدیلی زیرکونیوم اشاره کرد، همچنین اقدامات دیگری نظیر جایگزینی سود و اسید نیتریک (در دمای محیط و بدون افت وزن بار) قابل انجام است.

شرکت شیلر فرآیند پارس راهکاری برای جایگزینی نوعی نانوپوشش به جای پوشش‌های کروماته رایج ارائه کرده است. به گفته‌ فرهنگ آزاد، مدیر مهندسی فروش شرکت شیلر فرآیند پارس، از سالیان قبل، دست‌یابی به دانش فنی اعمال نانوپوشش‌ها در دستور کار واحد تحقیق و توسعه‌ این شرکت قرار گرفته بود که پس از حدود ۵ سال تلاش، توانست به این مهم دست یابد و در حال حاضر بیش از ۴ سال است که نانوپوشش‌های تبدیلی زیرکونیومی را تجاری‌سازی کرده است. زنجیره‌ کاملی از تولید مواد اولیه، تولید و عرضه‌ این پوشش‌ها توسط این شرکت کاملاً بومی‌سازی شده و به صنایع متقاضی عرضه می‌شود. این نانوپوشش تاکنون در محصولات مختلفی نظیر رادیاتور و آبگرمکن‌ مورداستفاده قرار گرفته است.

لازم به ذکر است نوزدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی رنگ، رزین، پوشش‌های صنعتی، مواد کامپوزیت و صنعت آبکاری از تاریخ ۱۸ الی ۲۱ آذر ۹۸ در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می شود.