فناوری‌نانو نیاز به انسولین را در بیماران دیابتی ۲۵ درصد کاهش می‌دهد

فناوری‌نانو نیاز به انسولین را در بیماران دیابتی ۲۵ درصد کاهش می‌دهد

افزودنی حاوی مواد نانومقیاس ساخته شده است که به بیماران دیابتی کمک می‌کند تا مدیریت بهتری در قند خون خود داشته باشند. با این کار نیاز به استفاده از انسولین می‌تواند تا ۲۵ درصد کاهش یابد. مراحل آزمون‌های بالینی روی این نانودارو در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود این دارو در سال ۲۰۲۲ یا ۲۰۲۳ وارد بازار شود.

با افزایش هزینه انسولین برای افراد مبتلا به دیابت، یک شرکت مستقر در کلیولند به دنبال استفاده از فناوری‌نانو برای کمک به این بیماران است. این فناوری، استفاده از انسولین در بدن را موثرتر می‌کند تا نیاز کمتری به کنترل و مدیریت قند در بدن باشد.

طبق اعلام موسسه هزینه‌های مراقبت و بهداشت، هزینه انسولین برای بیماران مبتلا به دیابت نوع یک، بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ دو برابر شده است.

به گفته دکتر رز گوبیتوسی کلوگ، رئیس بخش غدد درون‌ریز کودکان و دیابت بیمارستان UH Rainbow Babies & Children به‌طور هفتگی کارکنان وی با بیماران و کودکانی روبه‌رو می‌شوند که خانواده‌های آن‌ها به دنبال صرفه‌جویی در هزینه‌ها هستند، در نتیجه دوز مصرفی انسولین را در این بیماران محدود می‌کنند که این کار می‌تواند نتایج خطرناکی به دنبال داشته باشد.

دکتر گوبیتوسی می‌گوید: «این مشکل بزرگی است، انسولین برای این بیماران نیازی اساسی بوده و به هیچ وجه اختیاری نیست و خانواده‌ها باید به این موضوع توجه کنند و این دارو را تهیه نمایند.»

افزودنی که این شرکت ساخته بعد از رسیدن به کبد، موجب کنترل بهتر قند خون می‌شود و در نتیجه دارو اثربخشی بهتری پیدا می‌کند.

این دارو همانند یک بسته ‌نانومقیاس است که درون آن مولکول‌های انسولین قرار دارد. این مولکول‌ها از طریق این نانوحامل به کبد رسیده و مستقیم به سلول‌های کبدی منتقل می‌شوند.

دیازوم می‌گوید: «ما در حال ایجاد تغییر هستیم و به معنای واقعی کلمه تغییر ایجاد می‌کنیم به طوری که انسولین بعد از تزریق در بدن به محل موردنظر برود و بیمار کنترل بهتری روی قند خون خود داشته باشد و رفتاری شبیه به افراد نرمال را تجربه کند.»

جیهو می‌گوید: «بیماران باید بدون نگرانی از افت شدید قند خون بتوانند سطح قند خون نرمالی را داشته باشند. آزمایش‌ها نشان داد که این افزودنی، میزان انسولین موردنیاز در برخی بیماران را تا حدود ۲۵ درصد کاهش می‌دهد.»

این شرکت امیدوار است تا مرحه سوم آزمایش‌های خود را در سال ۲۰۲۰ آغاز کند که پیش‌بینی می‌شود این مرحله نیز دو سال زمان نیاز داشته باشد. درصورت تایید سازمان غذا و داروی آمریکا، این دارو در سال ۲۰۲۲ یا ۲۰۲۳ قابل تهیه از بازار خواهد بود.