چالش نوآوری «فرآورده‌های دارویی، مکمل، آرایشی و بهداشتی نوین مبتنی بر نانوفناوری»

چالش نوآوری «فرآورده‌های دارویی، مکمل، آرایشی و بهداشتی نوین مبتنی بر نانوفناوری»

شتاب‌دهنده هنام اقدام به برگزاری یک چالش‌ نوآوری در پلتفرم آی‌چلنج با موضوع فرآورده‌های دارویی، مکمل، آرایشی و بهداشتی نوین مبتنی بر نانو فناوری کرده است.

در ادامه چالش‌های نوآوری و فناوری نانو با هدف توسعه راهکارهای حل مشکلات صنعتی و رفع نیازهای فناورانه کشور، شتاب‌دهنده هنام، به عنوان شتاب‌دهنده تخصصی در حوزه توسعه فرآورده‌های دارویی نوین و فناوری محور به ویژه نانوداروها، با حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو به دنبال توسعه «فرآورده‌های دارویی، مکمل، آرایشی و بهداشتی نوین مبتنی بر نانوفناوری» به کمک تیم‌ها، استارتاپ‌ها، پژوهشگران و فناوران فعال در این حوزه اقدام به برگزاری یک چالش‌ نوآوری در پلتفرم آی‌چلنج (www.ichallenge.ir) می‌نماید.

با توسعه فناوری‌های نوین نظیر نانوفناوری در حوزه سلامت می‌توان محصولاتی تولید کرد که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم بیش از پیش بر ارتقای سلامت انسان، بهداشت جامعه و سلامت محیط زیست تاثیر گذارند. در حوزه دارویی، این فناوری‌ها می‌توانند در جهت آزاد شدن کنترل شده و افزایش تاثیر دارو، کاهش عوارض جانبی و سمیت دارویی، هدف قرار دادن بافتی خاص یا توده‌ای بدخیم و همچنین افزایش رضایت‌مندی و کیفیت زندگی بیماران بکارگرفته شوند. همچنین در حوزه صنایع آرایشی نیز کاهش چشمگیر جذب اشعه ماوراءبنفش، شفاف‌ترشدن محصولات و بهبود خواص و کارایی از جمله مزایای به‌کارگیری فناوری‌های نوین بوده‌اند.

در بسیاری از موارد مواد موثره دارویی به علت داشتن محدودیت‌هایی مانند حلالیت پایین در مایعات بدن، پایداری پایین، عوارض جانبی بالا (به‌ویژه داروهای سمی)، عدم عبور از سدهای بیولوژیک بدن نیاز به اصلاح فرمولاسیون یا ساختار نهایی دارو دارند. در چنین مواردی استفاده از فناوری‌های نوین به ویژه نانوفناوری در رفع محدودیت‌های ذکر شده برای مواد موثره دارویی این امکان را می‌دهد تا حلالیت ماده موثره دارویی تا چندین برابر افزایش پیدا کند، پایداری این ترکیبات حفظ شود، عوارض جانبی آن‌ها به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده و یا در مواقع نیاز امکان عبور از سدهای بیولوژیکی نیز فراهم شود.

تعداد موارد ثبت شده برای محصولات دارویی حاوی نانومواد در طول سال‌ها روند افزایشی داشته و با توجه به ظرفیت بالای این فناوری در بخش سلامت انتظار می‌رود که در آینده نیز این افزایش تداوم یابد و سرمایه‌گذاری‌های بیش‌تری از سوی نهادهای عمومی و شرکت‌های خصوصی در این حوزه انجام گیرد.

بنابر اعلام دبیرخانه چالش‌های فناوری و نوآوری نانو شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشجویان و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و سایر پژوهشگران و فناوران علاقه‌مند تا تاریخ ۵ بهمن‌ماه فرصت دارند طرح مفهومی اولیه خود را به دبیرخانه چالش ارسال نمایند. داوری حضوری طرح‌ها در محل شتاب‌دهنده هنام انجام خواهد شد و سرانجام طرح‌های برگزیده به مرحله دوم راه خواهند یافت. طرح‌های برگزیده در جریان مرحله دوم برای انجام فرآیند طرح آزمون تا سقف ۱۵۰ میلیون ریال تسهیلات حمایتی شامل کمک‌هزینه نقدی و اعتبار استفاده از خدمات شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو درنظر گرفته شده است که با توجه به پیشرفت پروژه در اختیار تیم‌های شرکت‌کننده قرار می‌گیرد. در پایان تیم‌های اول تا سوم چالش به ترتیب ۳۵۰، ۲۵۰ و ۱۵۰ میلیون ریال جایزه نقدی دریافت خواهند نمود. علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جزئیات چالش (نحوه ثبت‌نام، شرایط ارسال راه‌حل، جوایز و…) به نشانی Ichallenge.ir مراجعه نمایند.