زیبایی، چشم‌نوازی و دوام بالاتر، ارمغان نانوپوشش برای اجاق‌گاز ایرانی

یکی از شرکت‌های تولیدکننده اجاق‌گاز با استفاده از نانوپوشش، علاوه بر ایجاد زیبایی، مقاومت به سایش و خوردگی را در این محصولات افزایش داده است.

شرکت کن صنعت آذین موفق به ارتقا کیفیت اجاق‌ گازهای خود با استفاده از فناوری‌نانو شده است. این شرکت با استفاده از نانوپوشش ویژگی‌هایی نظیر مقاومت به سایش و خوردگی را در اجاق‌‌گاز ایجاد کرده است.

دکتر علی هجرانی دلیر از شرکت کن صنعت آذین درباره این فناوری می‌گوید: «یکی از مشکلات موجود در اجاق‌گازها، آسیب‌های ساختاری به سطوح و بخش‌های مختلف آن است که ما با استفاده از نانوپوشش این آسیب‌ها را به حداقل رسانده‌ایم. در حال حاضر با همکاری یکی از شرکت‌های خدماتی در حوزه فناوری‌نانو، لایه‌های نانومقیاس از جنس تیتانیم روی سطح اجاق گاز ایجاد می‌کنیم که هم باعث افزایش مقاومت سطحی می‌شود و هم به دلیل ایجاد رنگ طلایی و نقره‌ای، زیبایی و چشم‌نوازی اجاق‌گاز را افزایش داده است.»

دکتر هجرانی می‌افزاید: «این لایه‌ها با استفاده از فناوری PVD روی سطح قرار می‌گیرد و ضخامت بسیار کمی دارند. در حال حاضر تولید ۵۰۰ دستگاه از این اجاق‌گازها در دستور کار شرکت کن صنعت آذین قرار گرفته است که با توجه به تقاضای بازار و میزان استقبال از این محصولات، می‌توانیم ظرفیت تولید را افزایش دهیم. این اجاق‌گازهای دارای پوشش نانوساختار در حال حاضر به عوامل فروش شرکت کن صنعت آذین ارسال شده و برای خرید در دسترس عموم مردم است. با توجه به مزیت‌های این فناوری، خرید دستگاه لایه‌نشانی PVD را در برنامه‌های آتی داریم تا لایه‌نشانی نیز در خود شرکت کن صنعت آذین انجام شود.»

هجرانی ضمن اشاره به مزیت‌های این فناوری می‌گوید: «ایجاد این نانوپوشش تاثیر چندانی روی قیمت نهایی محصول نداشته اما ارزش افزوده زیادی برای مصرف‌کننده به دنبال دارد. بنابراین استفاده از آن موجب تنوع محصولات شرکت کن صنعت آذین شده و کیفیت محصولات را نیز افزایش داده و در عین حال رضایت مشتری را نیز به دنبال دارد.»

وی از رونمایی رسمی این اجاق‌گاز مجهز به پوشش نانویی در نمایشگاه تخصصی لوازم خانگی خبر داد.

پوشش‌های لایه نازک مانند TiN و TiAlN دارای کاربردهای صنعتی گسترده‌ای در زمینه پوشش‌های محافظ سخت، موانع نفوذی در فناوری نیمه‌رساناها، کاربردهای نوری و تزئینی هستند. رنگ مهم‌ترین خاصیت پوشش‌های تزئینی بوده و شناخته‌شده‌ترین پوشش سخت تزئینی TiN و TiAlN است. با اعمال این پوشش‌ها بر روی زیرلایه‌ای صاف، سطح ظاهری جذاب داشته و سختی بالا و سایش کم آن را با دوام‌تر می‌سازد. این پوشش‌های سخت تزئینی لایه‌نازک در لوله‌کشی، کالاهای ورزشی، لوازم غذاخوری فلزی، فریم عینک، لوازم تزئینی، جواهرآلات بدلی، شیرآلات، دستگیره و یراق‌آلات و دیگر کاربردهای مشابه که در آن‌ها پوشش در معرض سایش، فرسایش و خوردگی در حین استفاده و تمیز کردن است کاربرد دارند.