تقدیر از برترین‌های نانو در هفتمین مجمع اقتصاد فناوری نانو

تقدیر از برترین‌های نانو در هفتمین مجمع اقتصاد فناوری نانو

از سه شرکت صنعتی و سه فناور و هفت شرکت صادراتی در چهاردهمین دوره برترین شرکت‌های فناوری نانو، صبح امروز ۱۱ دی ماه در حاشیه هفتمین مجمع اقتصاد فناوری نانو تقدیر شدند.

در چهاردهمین دوره جشنواره برترین شرکت‌های فناوری نانو، از شرکت‌های صنعتی، فناور و صادراتی که بالاترین امتیاز را در شاخص‌های معین شده کسب کردند، تقدیر به عمل آمد. در این دوره از سه شرکت فناور و سه شرکت صنعتی و هفت شرکت صادراتی تجلیل شد.

در بخش برترین شرکت‌های صنعتی، شرکت‌های بزرگی که در حال حاضر تولیدکننده صنعتی محصولات نانو هستند با یکدیگر رقابت کردند. اصلی‌ترین شاخص برای ورود به این بخش، داشتن حداقل فروش ۵۰ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۷ برای این شرکت‌ها بود. شاخص‌های امتیازدهی به شرکت‌های صنعتی شامل میزان فروش محصولات نانو در سال ۱۳۹۷، میزان رشد فروش نانو در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۶ و تعداد نیروی انسانی شاغل نانو در شرکت بود. براساس این شاخص‌ها از میان ۱۸ شرکت، از شرکت تولیدی و صنعتی گوهرفام تولیدکننده رنگ و پوشش‌های صنعتی، گروه صنعتی شفیق تولیدکننده ورق فومیزه و  PVC و یاران ساختار آذر تولیدکننده انواع نخ، پارچه و گونی و کیسه‌های سیمان تولید پلی‌پروپیلن، تقدیر شد.

در بخش برترین شرکت‌های فناور، شرکت‌هایی که از تأسیس آن‌ها کمتر از ۱۰ سال می‌گذرد و صاحب دانش، فناوری و نوآوری شاخص در حوزه نانو هستند با یکدیگر رقابت کردند. شاخص‌های ارزیابی شرکت‌های فناور شامل سطح پیچیدگی فناوری، دارا بودن پتنت خارجی، میزان فروش نانو در سال ۱۳۹۷، میزان رشد فروش نانو در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۶، کامل بودن ارکان تیم‌ساز شرکت شامل تیم‌های تحقیق و توسعه، فروش، برنامه‌ریزی و کنترل کیفیت بود.

پس از بررسی اسناد و مدارک ارسال شده از سوی ۱۰ شرکت، شرکت‌های صنایع لاستیک فراپیشتاز هونام تولیدکننده انواع قطعات لاستیکی، نانوفناوران خاور تولیدکننده فیلترهای صنعتی با فناوری نانو و شرکت گسترش فناوری خوارزمی فعال در زمینه تولید جاذب‌ها و کاتالیست‌های صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی در این بخش مورد تقدیر قرار گرفتند.

توسعه صادرات و ورود به بازارهای بین‌المللی از الویت‌های جدی سند برنامه دوم ستاد نانو است. توسعه زیرساخت‌های صادراتی از جمله توسعه پایگاه‌های صادراتی در کشورهای هدف، حمایت از حضور در نمایشگاه‌های خارجی، کمک به اخذ استانداردهای بین‌المللی، اعطای تسهیلات ارزان قیمت با هدف توسعه صادرات از جمله حمایت‌هایی است که ستاد نانو طی سال‌های اخیر ویژه صادرات انجام داده است. از این رو شرکت‌هایی که در این مسیر قدم بگذارند به طور ویژه مورد حمایت قرار می‌گیرند.

در بخش برترین شرکت صادراتی از شرکت‌هایی که در سال ۱۳۹۷ حداقل ۵۰۰ هزار یورو صادرات داشته‌اند تقدیر شد. در بخش برترین شرکت‌های صادراتی، از پلاستیک کاران فاران تولیدکننده کیسه‌های نانوکامپوزیت مقاوم شده، پیام‌آوران نانوفناوری فردانگر تولیدکننده فرآیندهای فناوری نانو و اصلاح محصولات نانو، تولیدی پوشاک نانو مهیار زنجان تولیدکننده جوراب آنتی‌باکتریال با استفاده از نانوذرات نقره، شیشه کاوه فلوت تولیدکننده انواع شیشه پوشش‌دار با خواص کنترل نوری و کنترل‌کننده انرژی، صنایع الکترواپتیک صاایران تولیدکننده عینک‌های آفتابی نانو و دوربین‌های دید در شب جاده‌ای، نانودارو پژوهان پردیس تولیدکننده داروهای نوین در زمینه درمان سرطان، نساجی فرخ سپهر کاشان تولیدکننده انواع نخ پلی‌استر آنتی‌باکتریال و تولید فرش‌های آنتی‌باکتریال تقدیر شد.

گفتنی است ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، هر سال در قالب جشنواره برترین شرکت‌های فناوری نانو به ارزیابی و رتبه‌بندی دستاوردهای شرکت‌های فعال در حوزه فناوری نانو می‌پردازد.

در سال‌های گذشته، بازار محصولات فناوری نانوی ایرانی در عرصه داخلی و خارجی رشد چشمگیری داشته است؛ به گونه‌ای که حجم این بازار طی سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ به ترتیب ۹۶ و ۸۳ درصد رشد داشته است و در سال ۱۳۹۷ به رقم ۲۵ هزار و ۴۶۲ میلیارد ریال رسیده است.

حوزه ساخت‌وساز با ۵۹ درصد بیشترین سهم را در بازار نانو داشته و رتبه اول را در اختیار دارد. رتبه دوم با ۱۲٫۹ درصد سهم از بازار نانو به حوزه اپتوالکترونیک تعلق دارد. حوزه‌های نساجی و پوشاک و دارو، بهداشت و سلامت هریک با ۵٫۶ درصد در رتبه سوم قرار دارند.