نانوابزاری برای تصویربرداری و درمان آسیب‌های ورزشی در مچ پا

نانوابزاری برای تصویربرداری و درمان آسیب‌های ورزشی در مچ پا

به تازگی نانوآرتروسکوپی به بازار آمریکا عرضه شده که به پزشک اجازه می‌دهد تا در زمان کوتاه‌تری بتواند آسیب وارد شده به مچ پای ورزشکار را مشخص کرده و به درمان آن بپردازد.

سیستم آتروسکوپی نانو یا سوزنی که برای استفاده بالینی از سپتامبر ۲۰۱۹ در ایالات متحده به بازار عرضه شده است، یک سامانه آرتروسکوپی ۱٫۹ میلی‌متری است که می‌تواند به داخل مفصل مچ پا وارد شده و از آن تصویربرداری کند. این سامانه در حالت بی‌حسی موضعی در مطب قابل استفاده بوده و نسبت به سیستم‌های مینی‌باز آرتروسکوپی رایج زمان کمتری نیاز دارد.

این دستگاه به‌صورت تراشه روی اپتیک بوده و می‌تواند با میدان دید ۱۲۰ درجه‌ای، قدرت تفکیک ۴۰۰ در ۴۰۰ را ایجاد کند. با استفاده از این دستگاه می‌توان عکس و فیلم تهیه کرد. در این سامانه از ابزاری به قطر ۲ میلی‌متر برای پایش بافت نرم و استخوان استفاده می‌شود.

این دستگاه که با استفاده از فناوری‌نانو ساخته شده می‌تواند جایگزین روش‌های تصویربرداری رایج شود و از آن در بخش پزشکی و ورزشی استفاده نمود.

آسیب انترومدیال (AMI) در مفصل مچ پا یکی از مشکلات رایج در بازیکنان فوتبال و دوندگان است که دلیل آن وجود میکروتروما به‌صورت مکرر در مفاصل است. به‌صورت سنتی، با برداشتن استخوان یا بافت نرم از مفاصل و استخوان به درمان این مشکل اقدام می‌شود.

با معرفی نانوآرتروسکوپی، جراح می‌تواند با ایجاد حفره‌ای به قطر ۲۲ میلی‌متر اقدام به درمان کند. به اعتقاد متخصصان، این روش درمانی منجر به بازگشت زودهنگام ورزشکار به ورزش می‌شود که در واقع ماحصل درمان سریع بیمار است.

AMI تنها یکی از کاربردهای فناوری‌نانو در میان هزاران کاربردی است که این فناوری در مسائل مربوط به ورزش دارد. برای استفاده از این ابزار، ابتدا یک بی‌حسی موضعی برای بیمار انجام می‌شود. این بی‌حسی به مفصل تزریق شده و بعد از آن امکان استفاده از این ابزار وجود خواهد داشت.