حل مشکل حرارت در صنایع با آئروژل ایرانی

حل مشکل حرارت در صنایع با آئروژل ایرانی

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه فناوری نانو موفق به تولید عایق‌های مبتنی بر آئروژل شده است. تمامی دانش فنی تولید شامل طراحی و ساخت تجهیزات، فرمولاسیون ویژه محصولات، راه‌اندازی خط تولید، توسعه محصولات جدید توسط این شرکت فناور در داخل کشور توسعه یافته و بومی‌سازی شده است.

شرکت دانش‌بنیان پاکان آتیه نانو دانش موفق به ساخت عایق‌های مبتنی برآئروژل شده که می‌توان از آن‌ها در صنایع پتروشیمی، نفت و گاز استفاده کرد. این عایق آئروژل در عین سبک بودن و ضخامت کم، عملکرد بسیار بالایی دارد.

حسن برگزین مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پاکان آتیه نانو دانش می‌گوید: «محصولات زیست‌سازگار یکی از بهترین گزینه‌ها برای کاهش مصرف انرژی، کاهش تولید آلایندگی، افزایش ایمنی و کیفیت محصولات تولیدی صنایع مختلف است. فناوری به کار رفته در تولید این محصولات یعنی آئروژل از جمله فناوری‌های مهم و راهبردی حوزه نانو در دنیا بوده و کشور ایران نیز از جمله معدود کشورهای دارای این فناوری است.»

در حال حاضر این فناوری به صورت پایلوت در شرکت پالایش نفت تبریز اجرا شده است. پس از اجرا موفقیت‌آمیز این فناوری در شرکت پالایش نفت تبریز، این شرکت به دنبال خرید این محصول و استفاده از آن در خط لوله‌های خود است.

آئروژل‌ها سبک‌ترین جامد تجاری‌سازی شده دنیا هستند و بهترین عایق‌های حرارتی دنیا با ضریب بسیار کم محسوب می‌شوند. در حال حاضر عایق‌های آئروژل در دنیا مورد استقبال قرار گرفته‌اند و بزرگ‌ترین پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها، صنایع دفاعی و سایر صنایع بزرگ از انواع آن در بخش‌های مختلف استفاده می‌کنند. آئروژل‌های نانو متخلخل فرصت‌های بسیار زیادی برای کاهش اتلاف انرژی، کاهش هزینه‌های عایق‌کاری و توسعه عایق‌کاری در شرایط پیچیده که از توانایی عایق‌های رایج خارج است ایجاد کرده است.

این عایق‌های پیشرفته آئروژل برای عایق‌کاری تجهیزات هوایی و فضایی، عایق‌کاری صنایع ذوب و ریخته‌گری، عایق‌کاری تجهیزات ویژه مخابراتی، عایق‌کاری انواع کشتی و شناور و عایق‌کاری ساختمان و تاسیسات کاربرد دارد. ضریب انتقال حرارت فوق‌العاده کم، مقاوم در برابر انواع مواد شیمیایی، منعطف با مقاومت مکانیکی بالا، تشکیل شده از حفرات نانویی، طول عمر بیش از ۲۰ سال، کاملا آب‌گریز، نسوز و ضدحرارت برخی از ویژگی‌های آن است.

آئروژل‌ها جامدات نانومتخلخل با تخلخل‌های نانومتری در ابعاد ۲ تا ۵۰ نانومتر هستند و بیش از ۹۷ درصد تخلخل دارند که با هوا پر شده است. آن‌ها به صورت فوق‌آب‌گریز تولید می‌شوند. همچنین آئروژل‌ها طبق مستندات سازمان‌های معتبر کاملا زیست‌سازگار بوده و هیچ‌گونه آسیبی به محیط‌زیست وارد نمی‌کنند.