تلاش برای ورود نقاط کوانتومی به صنعت توسط یک شرکت دانش‌بنیان

تلاش برای ورود نقاط کوانتومی به صنعت توسط یک شرکت دانش‌بنیان

شرکت شیمی صنعت رشد سهند به عنوان تولیدکننده نقاط کوانتومی کربنی، از این نقاط برای تولید محصولات مختلف استفاده می‌کند تا این نقاط کوانتومی را وارد صنعت کند. روان‌کار یکی از محصولاتی است که با استفاده از این نانومواد تولید و به بازار عرضه شده است.

شرکت شیمی صنعت رشد سهند یکی از تولیدکنندگان نقاط کوانتومی کربنی در کشور است. این شرکت به دنبال ورود این نانوماده به صنعت بوده، از این رو اقدام به تولید محصولاتی با استفاده از این نقاط کوانتومی کرده که روان‌کار دستگاه‌های ماشین‌کاری یکی از این مصادیق صنعتی‌سازی نقاط کربنی است.

اشکان شمالی مدیرعامل شرکت شیمی صنعت رشد سهند می‌گوید: «چند سال قبل تولید نیمه‌صنعتی نقاط کوانتومی کربن را آغاز کردیم اما به دلیل ناشناخته بودن این نانومواد در صنعت بیشتر فروش ما به دانشگاه‌ها و پروژه‌های پژوهشی بود. از این رو تصمیم گرفتیم تا این نقاط کوانتومی کربنی را وارد صنعت کنیم. در حال حاضر با استفاده از این نقاط کوانتومی، روان‌کار برای استفاده در دستگاه‌های ماشین‌کاری تولید می‌کنیم و شرکت‌هایی نظیر موتوژن و سایپا از جمله مشتریان این روان‌کار هستند. این محصول بخش زیادی از مشکلات مربوط دستگاه‌های ماشین‌کاری را برطرف کرده و از لحاظ اقتصادی و زیست‌محیطی نیز شرایط مناسبی را برای مصرف‌کننده فراهم می‌کند. این روان‌کار دچار فساد و بوگرفتگی نمی‌شود و به دلیل فرمولاسیون خاص روان‌کار، هیچ باکتری توان رشد در این محیط را ندارد، همچنین طول عمر این روان‌کار یک سال برآورد شده است، در حالی که اکثر روان‌کارهای موجود در بازار طول عمر کمتر از دو ماه دارند. البته به کارگیری این نقاط در صنعت، تنها به تولید روان‌کار محدود نشده و ما چند محصول دیگر نیز تولید کرده‌ایم.»

دکتر شمالی درباره تاریخچه تولید نقاط کوانتومی کربنی می‌گوید: «در ابتدا ما روزانه ۱۵ کیلوگرم تولید داشتیم که البته با توجه به ارزش بالای این نقاط کوانتومی کربنی، این حجم تولید نیز صنعتی محسوب می‌شد. در سال ۱۳۹۷ موفق به دریافت گواهی نانومقیاس شدیم و با کمک این گواهی‌نامه برای دانش‌بنیان شدن اقدام کردیم. در ادامه از صندوق نوآوری و شکوفایی حمایت مالی برای طراحی و ساخت راکتور صنعتی دریافت کردیم و در حال حاضر راکتوری با ظرفیت تولید روزانه ۴۰۰ کیلوگرم نقاط کوانتومی کربنی داریم. با شرایط فعلی ماهانه دو تُن نقاط کوانتومی تولید می‌کنیم.»