ساخت نانوسامانه تصفیه هوا که به فیلتر نیاز ندارد

ساخت نانوسامانه تصفیه هوا که به فیلتر نیاز ندارد

با استفاده از خاصیت فتوکاتالیستی نانوذرات TiO2، شرکت ایواز آریان گستر سامانه‌ای برای تصفیه هوا ساخته که نیاز به فیلتر ندارد. این سامانه علاوه بر تصفیه هوا امکان میکروب‌کشی داشته و می‌تواند عوامل بیماری‌زا را از بین ببرد.

شرکت ایواز آریان گستر دستگاهی برای تصفیه هوا ساخته است که در آن نیاز به استفاده از فیلتر نیست. این سامانه‌ خالص‌ساز هوا با استفاده از توری‌های آلومینیومی آغشته به نانوذرات TiO2 می‌تواند ذرات آلاینده هوا را از بین ببرد.

عذرا عطایی مدیرعامل شرکت ایواز آریان گستر می‌گوید: «این دستگاه ماحصل شش سال تحقیق و پژوهش شرکت ایواز آریان گستر با همکاری دانشگاه الزهرا است. این سامانه قابلیت زدایش مواد آلاینده محیطی و همچنین عوامل بیماری‌زا را دارد.»

مهندس عطایی درباره سازوکار این فناوری می‌گوید: «در این فناوری از  سه بخش مجزا استفاده شده است، بخش دمش هوا، لامپ UV و توری آلومینیومی آغشته به نانوذرات دی‌اکسیدتیتانیم که ترکیب این سه بخش منجر به آزاد شدن H2O2 می‌شود. در واقع تابش UV روی توری باعث انجام فعالیت فتوکاتالیستی شده که با این کار H2O2 رهاسازی می‌شود. H2O2 تولید شده با عوامل بیماری‌زا نظیر قارچ و باکتری برخورد کرده و منجر به آسیب DNA آن‌ها می‌شود که این امر در نهایت به از بین رفتن عوامل‌بیماری‌زا در محیط کمک می‌کند. بنابراین این فناوری برای استفاده در بیمارستان‌ها و فضاهای حساس مناسب است. از سوی دیگر H2O2 می‌تواند با برخی آلاینده‌های محیطی نظیر آمونیاک و بنزن ترکیب شود و آن‌ها را به مواد کم‌خطرتر تبدیل کند، بنابراین از این سامانه برای تصفیه هوای محیط‌هایی نظیر منازل یا فضاهای اداری می‌توان استفاده کرد.»

مدیرعامل شرکت ایواز آریان گستر می‌افزاید: «تست‌های این فناوری در مراکز مختلف نظیر انیستیتو پاستور موردآزمایش قرار گرفته و تایید شده است. به تازگی نیز گواهی نانومقیاس این فناوری از سوی ستاد توسعه فناوری‌نانو صادر شده است.»

مهندس عطایی درباره مزیت‌های این فناوری می‌گوید: «در حال حاضر نمونه مشابه خارجی این محصول وجود دارد اما در آن‌ها از ذرات میکرونی استفاده شده است در حالی که در این محصول ذرات نانومقیاس به کار رفته و در نتیجه عملکرد این سامانه حداقل ۲۰ درصد بهتر از نمونه‌های خارجی است.»

به اعتقاد مدیرعامل شرکت ایواز آریان گستر این فناوری به دلیل عملکرد بالا و قیمت مناسب مزیت صادراتی دارد.