رفع بوی نامطبوع یخچال‌ و افزایش ماندگاری میوه‌ها با استفاده از نانومواد

شرکت کلور ایرانیان شرق با استفاده از گرانول‌های حاوی نانومواد، خواص آنتی‌باکتریال در یخچال‌فریزر ایجاد کرده که این کار منجر به رفع بوی نامطبوع یخچال و افزایش زمان ماندگاری میوه و سبزیجات در یخچال می‌شود.

هرچند یخچال برای حفظ و نگهداری مواد غذایی استفاده می‌شود، اما محیط داخل یخچال فریزرها می‌تواند محل رشد عوامل بیماری‌زا باشد. در صورت نگهداری طولانی‌مدت مواد حساس درون یخچال، گاهی بوی نامطبوع در یخچال ایجاد می‌شود و همچنین رشد باکتری‌ها می‌تواند موجب فساد مواد غذایی شود.

برای حل این مشکل شرکت کلور ایرانیان شرق از مستربچ‌های حاوی نانوذرات استفاده می‌کند. این شرکت برای یخچال‌ فریزرهای دوقلو و سایدبای‌ساید خود موفق به دریافت گواهی‌نانومقیاس شده است.

براساس آزمایش‌های انجام شده، استفاده از گرانول‌های حاوی نانومواد باعث بهبود خواص آنتی‌باکتریالی یخچال شده به طوری که با حضور این نانومواد میزان فعالیت ضدباکتریایی یخچال‌های شرکت کلور ایرانیان شرق مطابق با استاندارد ملی «اندازه‌گیری فعالیت ضدباکتریی بر روی سطوح پلاستیکی و سایر سطوح نامتخلخل» به شماره ۱۰۹۰۰ISIRI  را افزایش داده و در نتیجه عملکرد خواص آنتی‌باکتریال موفقیت‌آمیز بوده است.

بدنه این یخچال‌ها از پلیمرهایی مانند ABS و PP ساخته می‌شود که نانوذرات در این پلیمرها قرار دارند. این شرکت از گرانول‌های حاوی نانوذرات اکسیدروی استفاده کرده است، این نانوذرات می‌توانند به زدایش بیش از ۹۹ درصد از باکتری‌های گرم منفی و مثبت کمک کنند و همچنین مانع از تشکیل کپک و قارچ در یخچال می‌شوند.

از این مستربچ‌های حاوی نانوذرات در بخش‌های مختلف یخچال نظیر قفسه‌ها و مخازن میوه یخچال، ظروف نگهدارنده رب و کیسه‌های بسته‌بندی مواد غذایی بر پایه ABS و PP می‌توان استفاده کرد.

لازم به ذکر است نانوذرات در پلیمر اولیه بدنه این یخچال مورداستفاده قرار گرفته‌اند و به همین دلیل رهایش نداشته و وارد مواد غذایی نمی‌شوند.