افزایش درآمد صادراتی سریلانکا از صادرات گرافن

افزایش درآمد صادراتی سریلانکا از صادرات گرافن

سریلانکا با داشتن معادن غنی گرافیت، در حال تبدیل گرافیت به گرافن و صادرات این محصول به ژاپن، هند و آمریکا است. طی یک سال گذشته، درآمد صادراتی این کشور از صادرات گرافن افزایش یافته است.

شرکت سریلانکایی سیلون گرافن تکنولوژیز (Ceylon Graphene Technologies) ماحصل سرمایه‌گذاری مشترک میان گروه LILC و موسسه فناوری‌نانو (SLINTEC) است. این شرکت موفق به افزایش صادرات خود شده و با این کار درآمدزایی صادراتی برای کشور سریلانکا داشته است. سیلون اولین شرکت گرافنی و مواد پیشرفته کشور سریلانکا است.

مانگو گوناوادانا، مدیرعامل شرکت سیلون می‌گوید: «ما امیدواریم که بتوانیم ۵ درصد از کل صادرات یک سال سریلانکا را به خود اختصاص دهیم.»

وی گفت که در حال حاضر این شرکت به ژاپن، هند و آمریکا صادرات دارد و این شرکت در ماه مه سال ۲۰۲۰ کارخانه جدید خود را در هماگاما راه‌اندازی خواهد کرد. با راه‌اندازی این کارخانه این شرکت می‌تواند توان صادراتی خود را تقویت کرده و به شرکت‌های تولیدکننده قطعات خودرو، باتری، تراشه‌های کامپیوتری و محصولات تولید انرژی خورشیدی، فروش داشته باشد.

افزودنی‌های گرافنی این شرکت می‌تواند در حوزه‌هایی نظیر پوشش، رنگ، پلاستیک و خودروسازی کاربرد داشته باشد.

در سال ۲۰۱۷، حدود ۲٫۷ درصد از تولید ناخالص داخلی سریلانکا به فعالیت‌های مرتبط با معدن اختصاص داشت. با توجه به رشد تقاضا در جهان برای گرافن، سریلانکا قصد دارد تا درآمدزایی خود را از صادرات گرافن دو برابر کند.

سریلانکا تنها کشوری در جهان است که گرافیت رگه‌ای تولید می‌کند و به مدت دو قرن به‌عنوان استخراج کننده مهم گرافیت شناخته می‌شود.

این کشور بیش از یک قرن است که گرافیت بسیار خالص بلوری با خلوص ۹۸ درصد کربن تولید می‌کند. گرافیت سریلانکا به دلیل کیفیت عالی، شهرت جهانی دارد.

شرکت سیلون از این مزیت استفاده کرده و در حال پالایش گرافیت بوده تا گرافن با خلوص بالا تولید کند. دولت این کشور پیش‌بینی می‌کند که سهم معادن در تولید ناخالص ملی افزایش یابد.

طی یک سال و نیم گذشته، شرکت سیلون به‌طور چشمگیری رشد داشته است، این شرکت با تولیدکنندگان باتری‌های سرب اسیدی همکاری دارد تا از گرافن در این باتری‌ها استفاده شود.

این شرکت در چند پروژه تصفیه آب برای از بین بردن باکتری و دیگر آلاینده‌ها مشارکت دارد.