ساخت ماده‌ای بسیار حساس برای حسگری و رهایش دارو

ساخت ماده‌ای بسیار حساس برای حسگری و رهایش دارو

یک گروه تحقیقاتی از روسیه موفق به ارائه ساختاری بسیار حساس شده که می‌توان از آن برای مقاصد حسگری و رهایش دارو استفاده کرد.

پژوهشگران ماده بسیار حساسی ساختند که می‌تواند عوامل مختلف محیطی را آنالیز کرده و همچنین در رهایش دارو نیز مورداستفاده قرار گیرد.

یک گروه تحقیقاتی از روسیه ماده هوشمندی ساخته که خواص منحصربه‌فردی دارد. این ماده پتانسیل بالایی برای تولید نسل جدیدی از سامانه‌های رهایش دارو برای مقابله با سرطان و دیگر بیماری‌ها دارد.

این ماده، حساسیت بالایی به سیگنال‌های DNA دارد، براساس اظهارات محققان، این ماده نسبت به بسیاری از آرایه‌های بیان DNA حساسیت بالاتری دارد.

از این ماده می‌توان برای طراحی نانومعرف‌های هوشمند استفاده کرد، معرف‌هایی که می‌توانند سلول‌های سرطانی را براساس غلظت DNA در میکرومحیط‌ها شناسایی کند.

در این مطالعه، یک سر رشته DNA منفرد به نانوذره متصل شده است. این مولکول عاری از هرپین (ساختاری شبیه به سنجاق‌قفلی در DNA) است. این گروه تحقیقاتی یک گیرنده مولکولی کوچک را به سر دیگر این رشته DNA متصل کردند. برخلاف انتظار، این گیرنده به هدف متصل نشد، دانشمندان چنین فرض کردند که این رشته DNA به نانوذره متصل شده و به‌صورت کلافی پیچیده شده است؛ بنابراین، گیرنده زیر سطح ذره قرار گرفته است.

زمانی که دانشمندان رشته مکمل را به محیط اضافه کردند، دریافتند که این فرضیه درست است، در نتیجه گیرنده فعال شد و به هدف متصل شد.

این گروه تحقیقاتی دریافتند که این معرف‌ها می‌توانند برای تشخیص غلظت DNA در مقیاس‌های فمتو مول در لیتر استفاده شود بدون این که نیاز به تکثیر DNA یا تقویت سیگنال باشد. برخلاف آرایه‌های DNA رایج، این فناوری در خارج از فضای تمیز آزمایشگاه قابل انجام است و نیاز به تجهیزات پیچیده ندارد.

از آنجایی که این فناوری جفت‌های بسیار کمی دارد می‌توان گفت که از نظر حساسیت، هیچ روش دیگری با این فناوری قابل قیاس نیست.

نتایج این پروژه چشم‌انداز تازه‌ای در حوزه ژنومیک ایجاد می‌کند به طوری که می‌توان با استفاده از آن، نسل جدیدی از نانومواد درمانی را تولید و به بازار عرضه کرد.

نتایج این پروژه در نشریه ACS Nano به چاپ رسیده است.