ارتقای کیفیت فیلترها با دستگاه آزمون فیلتر ساخت داخل امکان‌پذیر شد

شرکت فناوران نانومقیاس اقدام به تولید دستگاه آزمون فیلتر کرده است. پارامترهایی نظیر بازدهی فیلتر برای ابعاد مختلف ذرات، افت فشار و میزان هوادهی با این دستگاه قابل اندازه‌گیری است.

با توجه به وسعت دامنه کاربرد سامانه‌های فیلتراسیون در صنعت و مراکز آزمایشگاهی، استفاده از فناوری‌های جدید به منظور ارتقای کیفیت انواع محصولات فیلتراسیون بسیار مهم است. در همین راستا شرکت فناوران نانومقیاس اقدام به تولید دستگاه آزمون فیلتر کرده است.

نادر نادری؛ مدیرعامل شرکت فناوران نانومقیاس درباره لزوم ساخت این دستگاه گفت: «با توجه به این‌که ماسک‌ها و فیلترهای ساخته شده، برای ارتقای کیفیت نیاز به آزمون‌های مختلف از جمله آزمون بازدهی و افت فشار دارند وجود دستگاه آزمون فیلتر این نیاز را برطرف می‌کند ولی در کشور ما این دستگاه به ندرت وجود دارد و ما مجبور بودیم که فیلترهای تولید‌شده را برای آزمون کیفیت به کشورهایی مثل آلمان ارسال کنیم که قطعاً ما را با صرف هزینه‌هایی روبه‌رو می‌کرد. به همین خاطر به فکر خرید این دستگاه از کشورهای سازنده افتادیم، ولی به دلیل قیمت بالای این دستگاه منصرف شدیم. در نهایت نیاز مبرم این دستگاه ما را به فکر ساخت آن در کشور انداخت و در سال گذشته با توجه به تجربه‌ عملی که در کره‌جنوبی و چین با دستگاه‌های آلمانی و آمریکایی داشتیم توانستیم این دستگاه را تولید کنیم و در حال حاضر این دستگاه در آزمایشگاه خودمان نیز مورداستفاده قرار گرفته است.»

نادری با اشاره به ویژگی‌های این دستگاه گفت: «دستگاه آزمون فیلتر تولیدی شرکت فناوران نانومقیاس یکی از کامل‌ترین دستگاه‌ها است که می‌تواند ۳ خاصیت مهم فیلترها را اندازه بگیرد. از جمله، بازدهی فیلتر برای ۶ سایز اندازه ذره، افت فشار و میزان هوادهی با این دستگاه قابل اندازه‌گیری است.»

وی در ادامه گفت: «اولین سفارش خرید این دستگاه از دانشگاه علوم پزشکی تهران بود که به دنبال آن سفارشی از کشور تایلند داشتیم و تقریباً همه اقدامات آن نهایی شده و مذاکراتی نیز در این زمینه با کشور مالزی داشتیم و با توجه به اینکه شرکت ما در این حوزه شناخته شده است روند مذاکره به خوبی پیش رفته و امیدوار هستیم سفارش‌های بیشتری در آینده دریافت کنیم. در همین راستا از کشور تایلند گروه‌هایی در دو نوبت برای سنجش دستگاه مراجعه و با نمونه‌های مرجع خود مقایسه کردند که نتیجه بررسی آن‌ها تأیید شد و با توجه به اینکه قیمت نهایی دستگاه ما یک سوم نمونه خارجی است این دستگاه با استقبال خوبی روبه‌رو شد.»

شرکت فناوران نانومقیاس که در سال ۱۳۸۳ تأسیس شده، یک شرکت دانش‌بنیان و هدف آن توسعه فناوری‌های مرتبط با نانوالیاف و کاربردهای آن است. محصولات و خدمات این شرکت، شامل طراحی و تولید دستگاه‌های الکتروریسی در مقیاس آزمایشگاهی، نیمه‌صنعتی و صنعتی با تجهیزات جانبی مختلف (منابع تأمین اختلاف پتانسیل بالا و پمپ‌های سرنگی) با تمرکز بر تولید ماسک‌های تنفسی، فیلترهای هوای نیروگاهی، فیلتر روغن و فیلتر هوای کابین و فیلتر هوای سوخت اتومبیل، توری پنجره، کیسه‌های جاروبرقی، ماسک‌های آرایشی بهداشتی صورت، نانوپانسمان‌های پزشکی و سایر محصولات مبتنی بر نانوالیاف است.