تولید و عرضه آئروژل سیلیکا با سطح ویژه بالا

تولید و عرضه آئروژل سیلیکا با سطح ویژه بالا

یکی از شرکت‌های فعال در حوزه فناوری‌نانو، آئروژل سیلیکا با سطح ویژه بالا تولید و به بازار عرضه کرده است. این آئروژل‌ها دارای کاربردهای وسیعی در صنعت هستند.

شرکت پاکان آتیه نانودانش پودر آئروژل سیلیکا تولید و به بازار عرضه می‌کند. این شرکت گواهی نانومقیاس برای این محصولات را دریافت کرده است. آئروژل‌ها جامدات نانومتخلخل با تخلخل‌هایی در ابعاد ۲ تا ۵۰ نانومتر هستند و بیش از ۹۷ درصد تخلخل دارند که با هوا پر شده است. آن‌ها به صورت فوق‌آب‌گریز تولید می‌شوند. آئروژل‌ها کاملا زیست‌سازگار بوده و آسیبی به محیط‌زیست وارد نمی‌کنند. آئروژل‌های سیلیکایی که با انواع روش‌ها تولید می‌شوند دارای سطح ویژه ۵۰۰ تا ۱۶۰۰ مترمربع بر گرم، چگالی ۰۰۵/۰ تا ۱/۰گرم بر سانتی‌متر مربع، اندازه ذرات ۵ تا ۲۰ نانومتر، ضریب انتقال حرارت بسیار پایین در حدود ۰۰۵/۰ تا ۰۲/۰ وات بر متر کلوین، اندیس عبوردهی حدود ۱ و ثابت دی‌الکتریک پایین هستند.

شرکت پاکان آتیه نانودانش با استفاده از آئروژل‌ها، عایق حرارتی تولید می‌کند که ضخامت بسیار کمی دارد و می‌توان از آن برای عایق‌کاری لوله‌ها با دمای بالا استفاده کرد. براساس اظهارات محققان این شرکت، ایزولاسیون با استفاده از عایق‌های ساخته شده با این آئروژل‌ها می‌تواند اختلاف حرارتی بالایی میان داخل لوله و خارج آن ایجاد کند. این عایق‌ها قابلیت استفاده از دمای منفی ۲۰۰ درجه سلسیوس تا مثبت ۶۵۰ درجه سلسیوس را به صورت پیوسته دارند.

حسن برگزین مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان می‌گوید: «این عایق‌ها کاملاً به صورت آب‌گریز تولید می‌شوند. به عبارتی دیگر رطوبت و آب به هیچ عنوان تاثیری بر روی کارآیی آن ندارند؛ این در حالی است که عایق پشم شیشه و یا پشم سنگ این ویژگی را ندارند و در اثر برخورد رطوبت باعث خوردگی سطح زیر عایق می‌شوند.»

به گفته برگزین، این عایق‌ها دارای استحکام بسیار بالایی هستند، به طوری که با عبور از روی این عایق هیچ‌گونه فشردگی در آن ایجاد نمی‌شود. علاوه بر این، به دلیل ساختار نانومتری، این عایق‌ها از طول عمر بالایی نیز برخوردارند. این عایق‌ها کاملاً ضدحریق هستند و تا دمای ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ درجه سیلسیوس را تا مدت زمان چندین دقیقه تحمل می‌کنند به طوری که به سطح زیر عایق نیز آسیبی وارد نخواهد شد.