حل چالش دریچه‌های شرکت آب‌وفاضلاب با محصول نانو

سرقت دریچه‌های فلزی یکی از چالش‌های شرکت آب‌وفاضلاب طی سال‌های گذشته بوده است. شرکت رادیاوران سروش دریچه‌های بتنی تقویت شده با نانوذرات ساخته و در اختیار شرکت آب‌وفاضلاب قرار داده است.

علی شفیعیون، مدیرعامل شرکت رادیاوران سروش می‌گوید: «شهرداری تهران مدت‌ها با مشکل سرقت دریچه‌های فلزی آب‌وفاضلاب روبرو بود که این مشکل با دانشگاه صنعتی شریف مطرح شد. پس از طرح مسئله، کار روی ساخت دریچه‌های بتنی در این دانشگاه آغاز شد که در نهایت دریچه‌های بتنی سبک و مقاوم تقویت شده با نانوذرات توسط شرکت رادیاوران سروش تجاری‌سازی شد.»

وی می‌افزاید: «دریچه‌های بتنی سرقت نمی‌شوند و در نتیجه مشکل اولیه شرکت آب‌وفاضلاب حل شد. ما برای توسعه این دریچه‌ها باید چند مورد را درنظر می‌گرفتیم. اول این که دریچه‌ها باید سبک باشند، نسبت به تابش نور خورشید مقاوم بوده و در برابر  نفوذ آب و گاز نیز بتوانند مقاومت بالایی داشته باشند. چرا که نفوذ آب و گازها به دلیل ایجاد یون‌هایی در بتن موجب زوال ساختاری دریچه می‌شود. از این رو از نانوذرات استفاده کردیم به طوری که نفوذپذیری دریچه‌ها نسبت به آب و گاز تقریبا به صفر نزدیک شده است.»

مدیرعامل شرکت رادیاوران سروش درباره عرضه این محصولات به بازار می‌گوید: «در یکی از قراردادها ۵۰۰۰ دریچه در مدت ۵ ماه تولید و در اختیار شرکت فاضلاب تهران قرار داده شد. شرکت مهاب قدس نیز ۴۰۰۰ دریچه از رادیاوران سروش خریداری کرده است. شرکت آب و فاضلاب اهواز نیز که به دلیل سرقت بیش از هزار دریچه سفارش داده بود، به سرعت این سفارش‌ را دریافت کرد و این دریچه‌ها در اهواز نیز مورد استفاده قرار گرفته است.»

علی شفیعیون از به کارگیری نانوذرات در تقریبا تمام محصولات تولیدی این شرکت خبر داد و افزود: «این امکان وجود دارد که دریچه‌ها را بر اساس سفارش مشتری تولید کنیم. افزودن نانوذرات به دریچه‌ها تغییر چندانی در قیمت محصول به وجود نیاورده ولی کارایی دریچه‌ها به شکل قابل توجهی بهبود یافته است.»

مدیرعامل شرکت رادیاوران سروش از مذاکره با چند کشور خارجی خبر داد و گفت: «با وزارت ساختمان نیجریه و همچنین عراق مذاکراتی انجام شده تا این محصول به این کشورها صادر شود. البته برای صادرات با مشکلاتی روبه‌رو هستیم. برای مثال برای صادرات باید تاییدیه فنی و مهندسی کشور مقصد را دریافت کنیم و ادارات آن‌ها باید ما را پذیرفته و تایید کنند. در این مسیر نیاز به همکاری مسئولان داریم تا بتوانیم تعامل موفقی با این کشورها داشته باشیم.»

براساس اظهارات مدیرعامل شرکت رادیاوران سروش، ظرفیت تولید فعلی این شرکت ماهانه در حدود ۱۰ هزار دریچه است.

گروه صنعتی رادیس (راد یاوران سروش) فعالیت خود را از سال ۱۳۹۱ آغاز نموده است. تولید محصولات نانوکامپوزیت سیمانی ثمره تلاش‌های چندین ساله متخصصان این شرکت است. نانوکامپوزیت سیمانی تولید شده در این مرکز دارای خواص مشابه فولاد بوده و می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای مصارف مختلف صنعتی باشد.