از پروژه دانشگاهی تا فروش محصول نانو به صنایع

مدیرعامل شرکت دانش گستر فناوری شمس تنکابن که در حال حاضر پودر نانوذرات اکسیدروی را تولید و به صنایع مختلف عرضه می‌کند، نقطه آغاز توسعه این فناوری را پروژه‌ای در دوره کارشناسی عنوان می‌کند که بعدها با گذراندن دوره‌های کارآفرینی و توانمندسازی به فکر تجاری‌سازی فناوری افتاد که سال‌ها قبل در دوره کارشناسی نیمه‌تمام مانده بود.

شرکت دانش گستر فناوری شمس تنکابن در حوزه تولید پودر نانوذرات اکسیدروی فعالیت دارد و این محصول را برای استفاده در صنایع مختلف عرضه می‌کند.
محمد شمسی، مدیرعامل این شرکت می‌گوید: «تقریبا چهار ماه است که خط تولید پودر نانوذرات اکسیدروی را راه‌اندازی کرده‌ایم و این محصول به تولید انبوه رسیده است. ظرفیت تولید این پودر ۲۰۰ کیلوگرم در ماه است که در حال حاضر ۱۵۰ کیلوگرم در ماه تولید و به بازار عرضه می‌کنیم.»

مهندس شمسی درباره تاریخچه توسعه این فناوری می‌گوید: «۸ سال پیش در دوره کارشناسی روی پروژه‌ای کار می‌کردیم که در آن قرار بود به روش الکترولس، نانوذرات اکسیدروی (ZnO) روی سطحی قرار داده شود. این پروژه که با هدف چاپ مقاله انجام شده بود، به من کمک کرد تا روش سنتز نانوذرات اکسیدروی را توسعه دهم. با اتمام پروژه موضوع استفاده کاربردی از اکسیدروی مسکوت ماند تا این که در سایت ستاد نانو با کاربردهای این نانوماده آشنا شدیم.»

مدیرعامل شرکت دانش گستر فناوری شمس تنکابن می‌افزاید: «با آشنایی بیشتر با پتانسیل‌های نانوذرات اکسیدروی تصمیم به تجاری‌سازی این فناوری گرفتم. در دوره‌های توانمندسازی ستاد نانو شرکت کردم و با افزایش مهارت‌های کارآفرینی و آشنایی با مباحث تجاری‌سازی به سراغ توسعه فناوری تولید صنعتی نانوذرات اکسیدروی رفتم. از کنار هم قرار دادن روش‌های مختلف و بهینه‌سازی آن‌ها، روشی با سرعت و کارایی بالا به‌دست آمد که امکان تولید صنعتی پودر نانوذرات اکسیدروی با آن روش وجود داشت.»

محمد شمسی درباره بازاریابی محصول تولید شده می‌گوید: «برای معرفی این محصول به صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی در نمایشگاه‌ها شرکت می‌کردم و به تمام غرفه‌ها مراجعه کرده و این محصول را به آن‌ها معرفی می‌کردم. به مرور ارتباط‌هایی با شرکت‌ها شکل گرفت به طوری که چند مشتری برای این محصول پیدا شد. در حال حاضر از این محصول در کرم‌های ضدآفتاب و آمیزه‌های گرانول پلیمری برای ایجاد خاصیت آنتی‌باکتریال استفاده می‌شود و این محصول به صنعت آرایشی و بهداشتی، نساجی و پلیمر عرضه شده است.»

با توجه به موفقیت در حوزه پودر اکسیدروی، این شرکت در حال توسعه نانومواد دیگری است. شرکت دانش گستر فناوری شمس تنکابن درسال ۱۳۹۶ با ایده محوری سنتز نانوذرات اکسیدی کار خود را آغاز کرده و در حال حاضر به دنبال رسوخ فناوری‌نانو در صنایع مختلف است.