حمایت از تحقیق، توسعه و تربیت نیروی انسانی در بخش نانوباتری‌های یون‌سدیم

مرکز عالی سیراسوس با اختصاص بودجه‌ای برای پروژه‌ای در حوزه توسعه باتر‌ی‌های یون سدیم با کمک نانوذرات، به دنبال توسعه این نوع باتری‌ها بوده و همچنین قصد دارد تا دانشجویان مقطع دکتری بتوانند توانایی لازم برای کار در این حوزه را بعد از اتمام تحصیل داشته باشند.

عضو هیئت‌علمی موسسه سانی اسوگو (SUNY Oswego) برای توسعه فناوری باتری سدیم از حمایت مرکز عالی سیراسوس (Syracuse CoE) استفاده می‌کند.

محمد اسلام از محققان موسسه سانی قرار است با حمایت سیراسوس روی توسعه باتری‌های یون سدیم با کمک فناوری‌نانو کار کند که یک رهیافت تجدیدپذیر در حوزه انرژی محسوب می‌شود.

برنامه کمک مالی سیراسوس برای حمایت از پروژه‌هایی است که در حوزه انرژی‌ پاک و تجدیدپذیر تعریف شده‌اند پروژه‌هایی که کیفیت محیط‌زیست و منابع آبی را بهبود می‌دهند. این برنامه افراد فعال در حوزه‌های مختلف را به گرد هم می‌آورد. هر یک از این اعضا در یک پروژه درگیر هستند و برای یک دوره سه ساله به‌عنوان عضو سیراسوس فعالیت می‌کنند.

اسلام پروژه‌ای با عنوان Synthesis of Silicon, Tin and Phosphorus Nanoparticles as Anode Materials for High-Performance Sodium Ion Battery for Grid Scale Energy Storage را در دست اجرا دارد که در آن قرار است از نانوذرات سیلیکون، فسفر و قلع به‌عنوان آند در باتری یون سدیم استفاده شود.

اسلام می‌گوید: «ما لازم است که درباره استفاده از منابع طبیعی در دسترس نظیر سدیم فکر کنیم. آنچه که مشخص است باید از سوخت‌های فسیلی به سوی انرژی‌های تجدیدپذیر گام برداریم. باتری‌های یون سدیم نقش مهمی در انتقال به فناوری‌ سبز دارند.»

این باتری‌ها می‌توانند از آندهای حاوی نانوذرات قلع، سیلیکون و فسفر بهره‌مند باشند و در نهایت سامانه ذخیره ‌انرژی با مقیاس بزرگ ایجاد شود که جایگزین باتری‌های یون‌لیتیم رایج خواهد بود.

اسلام خاطرنشان می‌کند که نمک در زمین، منبعی تقریبا نامحدود است. با توجه به تحقیقات انجام شده، ایمن‌ترین و کارآمدترین راه استخراج آن از حالت کلرید سدیم این است که به شکل نانوذرات و با ترکیب قلع و فسفر ایجاد شود که هزینه کم و دوام بالایی دارد.

بخش اعظم این بودجه برای تحقیقات روی چگونگی افزایش ایمنی و کارایی باتری‌های سدیم صرف خواهد شد. از دیگر اهداف این پروژه آن است که دانشجویان مقطع دکتری برای کار، روی این حوزه آموزش ببینند تا بعد از اتمام تحصیل بتوانند در این حوزه کار کنند.