استفاده از ظرفیت‌‌ صادراتی چادرهای نانویی ایرانی

مدیر اجرایی موسسه فرهنگی پژوهشی حجاب و عفاف از تلاش این مرکز برای استفاده از ظرفیت‌های صادراتی چادرهای نانویی خبر داد.

صابر قاضی‌پور، مدیر اجرایی موسسه فرهنگی پژوهشی حجاب و عفاف درباره صادرات چادرهای نانویی این موسسه می‌گوید: «سال گذشته صادرات به نیجریه و سوریه داشتیم و در کنار آن این محصول برای مشتریان در افغانستان نیز ارسال شده است. نمونه‌هایی نیز به کردستان عراق و اوکراین فرستاده‌ایم. این پارچه‌های چادری دارای پوشش نانو به دلیل نازک بودن و ظرافتی که دارند در تولید لباس شب نیز مورداستفاده قرار می‌گیرند بنابراین بازار این محصول تنها کشورها اسلامی نیست و می‌توان به کشورهای مختلف صادر شود.»

قاضی‌پور از تولید و فروش ماهانه ۸۰۰  قواره چادر نانو در سال گذشته خبر داد و گفت: «به دلیل استفاده از فناوری‌نانو این چادرها دوام و قوام بالایی دارند در نتیجه برای مشتریان از جذابیت بالایی برخوردار هستند. ما از نانوذرات برای ایجاد خاصیت آنتی‌باکتریال و آنتی‌استاتیک در این پارچه‌ها استفاده کرده‌ایم و علاوه بر تولید پارچه‌های چادری، از این فناوری برای تولید لباس مردانه نیز استفاده می‌شود به طوری که در حال حاضر در هر فصل تقریبا ۱۰ هزار پیراهن مردانه با استفاده از این فناوری تولید و به بازار عرضه می شود.»

مدیر اجرایی موسسه فرهنگی پژوهشی حجاب و عفاف از برنامه این موسسه برای استفاده از فرصت‌های تحقیقاتی در داخل کشور خبر داد و افزود: «سال گذشته با همکاری برنامه آی‌چلنج چالشی با هدف ایجاد خاصیت پایدار ضد چروک در پارچه‌های پنبه‌ای با کمک فناوری‌نانو برگزار کردیم که در نهایت دو فناور برتر معرفی شدند و در حال حاضر به دنبال توسعه فناوری ارائه شده توسط این دو فناور هستیم.»

وی افزود: «علاوه بر رقابت چالش آی‌چلنج، فعالیت‌های دیگری نیز در مسیر توسعه فناوری و کسب‌وکار داشته‌ایم. برای مثال ما در مرکز صنعتی‌سازی نانوفناوری کاربردی (ICAN) مستقر شده‌ایم و یکی از تجهیزات پوشش‌دهی منسوجات را در این مرکز برای ارائه خدمات قرار داده‌ایم. با این کار، فناوران و محققانی که نیاز دارند منسوجات خود را پوشش‌دهی کنند با کمترین هزینه و سریع‌ترین زمان می‌توانند از خدمات این دستگاه استفاده کنند. ما امیدوار هستیم که استقرار این دستگاه در آیکن بتواند به جامعه علمی و تحقیقاتی کشور کمک کند و کمی از هزینه‌های پژوهش در حوزه منسوجات را کم کند.»

لازم به ذکر است موسسه فرهنگی پژوهشی حجاب و عفاف تولیدکننده انواع چادر و قواره‌های چادری در محصولات خود از نانوذرات آنتی‎باکتریال استفاده می‌کند و انواع چادر با خاصیت آنتی‌باکتریال را به بازار عرضه کرده است.