استفاده از کاشی‌های آنتی‌باکتریال نانو در بیمارستان‌های اهواز و آبادان

به گفته عضو هیئت‌مدیره شرکت نانوپیشتاز پارس طی ماه‌های گذشته از کاشی‌های آنتی‌باکتریال نانو این شرکت در بیمارستان‌های اهواز و آبادان استفاده شده است.

شرکت نانوپیشتاز پارس یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه تولید کاشی‌های آنتی‌باکتریال است که پیش از این از محصولات این شرکت در بیمارستان‌های مختلفی در سراسر کشور استفاده شده است.

علی‌سید معصومی، عضو هیئت‌مدیره شرکت نانوپیشتاز پارس درباره‌ فروش محصولات این شرکت می‌گوید: «طی ماه‌های گذشته بیمارستان‌های مختلفی نظیر بیمارستان تامین اجتماعی در چند شهر مختلف و همچنین یک بیمارستان خصوصی در کرمانشاه از کاشی‌های آنتی‌باکتریال نانو استفاده کرده‌اند.»

وی می‌افزاید: «پیش از این در بیمارستان‌های چابهار، خرم‌آباد، سمنان، تهران، ایلام، بندرعباس، ارومیه، سیستان و بلوچستان و کرج از این کاشی‌ها استفاده شده و دامنه استفاده از این فناوری در بخش بیمارستانی کشور رو به گسترش است. هرچند هنوز اطلاع‌رسانی درباره مزیت‌های این فناوری کم بوده و بسیاری از بیمارستان‌ها باید برای استفاده از این فناوری‌های جدید توجیه شوند. ما از سازمان‌های مربوطه نظیر وزارت بهداشت انتظار داریم تا نسبت به معرفی مزیت‌های فناوری‌هایی نظیر این نوع کاشی آنتی‌باکتریال اقدام کنند.»

مهندس علی‌سید معصومی می‌گوید: «برای انجام تست‌های ضدویروسی نیز اقدام شده تا عملکرد این کاشی‌های آنتی‌باکتریال در برابر ویروس نیز آزموده شده و گواهی‌نامه‌های مربوطه دریافت شود. با توجه به این که پوسته ویروس‌ها از اغلب باکتری‌ها ضعیف‌تر است ما انتظار داریم که این کاشی‌ها بتوانند ویروس‌ها را نیز از بین ببرند. در صورت تایید عملکرد ضدویروسی، با توجه به شیوع ویروس کرونا، بازار این کاشی‌ها گسترش بیشتری خواهد یافت.»

عضو هیئت‌مدیره شرکت نانوپیشتاز پارس از تلاش‌های این شرکت برای صادرات محصولات به کشورهای حوزه خلیج‌فارس خبر داد و گفت: «این کاشی‌ها به دلیل عملکردی که دارند موردتوجه کشورهای مختلف بوده و بازار صادراتی قابل توجهی دارند که به دنبال استفاده از این پتانسیل‌ها هستیم.»

از آنجایی که استفاده از کاشی‌های آنتی‌باکتریال در بیمارستان‌ها، هتل‌ها، آشپزخانه‌های صنعتی، استخرها و مجموعه‌های ورزشی و همچنین اماکنی نظیر خانه سالمندان می‌تواند مزیت‌های بهداشتی قابل توجهی ایجاد کند، افزایش نفوذ این نانومحصولات امکان ارتقای کیفی پروژه‌های عمرانی کشور را فراهم خواهد کرد.

جمهوری اسلامی ایران با ظرفیت تولید ۷۰۰ میلیون مترمربع، عنوان چهارمین تولیدکننده کاشی و سرامیک جهان را یدک می‌کشد. در سال ۱۳۹۶ ایران بیش از ۱۴۷ میلیون مترمربع کاشی به ارزش ۳۹۵ میلیون دلار به ۵۲ کشور صادر کرده است. ایجاد خواص آنتی‌باکتریال می‌تواند ارزش افزوده‌ این محصولات را بهبود داده و شرایط بهتری برای فروش در داخل کشور و صادرات فراهم کند.