چالش نوآوری افزایش کیفیت سنگ موس (ساب) مورداستفاده در صنایع ریخته‌گری

ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با همکاری آی‌چلنج چالش نوآوری «افزایش کیفیت سنگ موس (ساب) مورداستفاده در صنایع ریخته‌گری» را برگزار می‌کند.

در ادامه چالش‌های نوآوری و فناوری با هدف توسعه راه‌کارهای حل مشکلات صنعتی و رفع نیازهای فناورانه کشور، ستاد ویژه توسعه فناوری نانو اقدام به برگزاری یک چالش‌ نوآوری در پلتفرم آی‌چلنج (ichallenge.ir) کرده است. این چالش به‌دنبال توسعه راهکارهایی مبتنی بر فناوری نانو جهت تولید و بهبود عملکرد و افزایش دوام سنگ‌های ساب مرسوم بر پایه اکسید آلومینیوم است که قابل استفاده در صنعت ریخته‌گری باشد.

سنگ موس (ساب) کاربرد گسترده‌ای در صنایع مختلف دارد: یکی از این کاربردها در صنعت ریخته‌گری است. سنگ موس (ساب)، سنگی است که برای سایش بخشی از فلز و ایجاد پخ استفاده می‌شود و به کمک آن می‌توان انواع فلزات را به خوبی صاف و پرداخت کرد. عملیات سایش به وسیله سنگ موس (ساب) با سوارکردن آن روی سنگ جت و بهره‌گرفتن از سرعت بالای گردش سنگ جت، انجام می‌شود. با توجه به اندازه‌های مختلف سنگ‌های جت موجود در بازار، سنگ‌های موس (ساب) نیز در ابعاد و قطرهای گوناگون تولید و روانه بازار می‌شوند. سنگ موس (ساب) با توجه به نوع مواد ساینده، مواد اتصال‌دهنده، اندازه دانه، ساختار دیسک و گرید دیسک مورداستفاده برای ماشین‌کاری یک قطعه تعریف می‌شود. ساختار سنگ (برحسب فاصله بین دانه‌های ذرات ساینده) در بازه‌ای از کاملا باز تا فشرده قرار می‌گیرد. بسته به میزان سطح تماس و ماده‌ای که قصد سایش آن را داریم، نرخ زدایش از سطح و میزان صافی سطح نهایی مورد نیاز در عملیات‌های مختلف سایش تغییر می‌کند. مهم‌ترین معیار انتخاب صفحه‌های سنگ برش و موس (ساب)، نوع مواد اولیه پایه‌ای است که قصد داریم آن را برش دهیم یا ساب نماییم.

میزان مصرف سنگ موس (ساب) در کل کشور بیش از ۲۰۰ میلیون دلار است که صنایع ریخته‌گری دست‌کم ۵ میلیون دلار آن را به خود اختصاص داده‌اند. در حال حاضر این قطعه در داخل کشور ساخته می‌شود ولی متاسفانه فاقد استانداردهای لازم و دوام موردانتظار است.

بنابر اعلام دبیرخانه چالش‌های فناوری و نوآوری ایران، شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشجویان و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و سایر پژوهشگران و فناوران علاقه‌مند تا تاریخ ۱۴ تیر‌ماه ۹۹ فرصت دارند طرح مفهومی اولیه خود را به دبیرخانه چالش ارسال کنند. پس از اتمام مهلت دریافت طرح‌ها و غربال اولیه آن‌ها، داوری حضوری طرح‌ها انجام خواهد شد و سرانجام طرح‌های برگزیده به مرحله دوم راه خواهند یافت. برگزیدگان مرحله نخست، حدود سه ماه فرصت خواهند داشت تا ضمن تکمیل مستندات فنی و اقتصادی، نمونه‌ای آزمایشگاهی از طرح خود را مطابق با ملاحظات فنی چالش بسازند. در این مرحله شرکت‌کنندگان به‌صورت گام‌به‌گام، پیشرفت طرح خود را گزارش می‌دهند و بر اساس آن، از حمایت‌های نقدی و غیرنقدی تا سقف ۷۰ میلیون ریال بهره‌مند می‌شوند. شرکت‌کننده‌ای که بهترین نتیجه را در ارزیابی‌های فنی و اقتصادی به دست آورد ضمن دریافت جایزه ۳۰۰ میلیون ریالی، فرصت همکاری با شرکت‌‌های متقاضی این محصول را به‌منظور تجاری‌سازی فناوری خود خواهد داشت.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جزئیات چالش (نحوه ثبت‌نام، شرایط ارسال راه‌حل، جوایز و…) به نشانی ichallenge.ir مراجعه کنند.