برگزاری چالش طراحی و اجرای هوشمندسازی معادن و تکمیل فناوری‌های وابسته

برگزاری چالش طراحی و اجرای هوشمندسازی معادن و تکمیل فناوری‌های وابسته

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست‌ جمهوری، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و شرکت ملی مس ایران در راستای توسعه و تحقق اقتصاد دانش‌بنیان در کشور چالشی با عنوان،‌”طراحی و اجرای هوشمندسازی معادن و تکمیل فناوری‌های وابسته” مطرح نموده و از طرح‌های فناورانه و نوآورانه در این زمینه حمایت می‌نمایند.

صنعت مس در ایران یکی از صنایع مهم و تأثیرگذار در حوزه‌های اقتصادی و صنعتی کشور است. برای درک اهمیت این موضوع می‌توان به سهم ۳۰ درصدی صنعت و معدن در تولید ناخالص داخلی کشور اشاره داشت که صنعت مس بخشی از این سهم را شامل می‌شود. از سوی دیگر، امروزه به‌کارگیری فرآیندهای هوشمندسازی در صنعت معدن سبب بهبود عملکرد، کاهش هزینه‌ها، افزایش ایمنی و کارایی در تمامی مراحل از استخراج تا تولید نهایی می‌گردد. باتوجه ‌به سهم این صنعت از اقتصاد کشور این موضوع سبب افزایش تولید، کاهش مصرف منابع و بهبود انرژی شده و متعاقباً به حفظ محیط‌زیست کمک می‌کند.

‫در راستای اجرای تدابیر و منویات مقام معظم رهبری و سیاست‌های دولت سیزدهم مبنی بر توسعه ظرفیت‌ها‪،‬ ایجاد هم‌افزایی و تحقق اقتصاد دانش‌بنیان و به منظور هوشمندسازی معادن و تکمیل فناوری‌های وابسته با تمرکز بر‬ سیستم پایش و گسیل ناوگان بارگیری و باربری معادن مس و استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان،‬ ‬این چالش برگزار می‌گردد.

  • نظارت و مدیریت برنامه تولید روزانه معدن‪ ،‬کنترل عیار و تناژ ورودی به سنگ‌شکن اولیه در جهت افزایش‬ کیفیت عیار خوراک تحویلی به کارخانجات تغلیظ‬‬‬‬‬‬‬
  • افزایش راندمان عملیات معدن‌کاری و باطله‌برداری از طریق بهره‌وری حداکثری از تجهیزات و ماشین‌آلات‬ موجود‬
  • جلوگیری از هدررفت کانسنگ و مصرف انرژی‬
  • مدیریت ریسک و ارتقاء سطح ایمنی عملیات معدن‌کاری‬‬‬‬‬‬‬
  • افزایش ایمنی نیروی انسانی و تجهیزات موجود‬‬‬‬‬‬‬
  • مدیریت کاهش زمان تعمیرات و نگهداری تجهیزات و ماشین‌آلات معدنی‬‬‬‬‬‬‬
  • کاهش هزینه‌های عملیاتی، ‬مدیریت مصرف بهینه انرژی و سوخت ماشین‌آلات معدنی‬‬‬‬‬‬‬
  • ثبت اطلاعات تولید بدون دخالت نیروی انسانی‬‬‬‬‬‬‬
  • تهیه داشبوردهای مدیریتی و گزارشات تولید‬‬‬‬‬‬‬
  1. لازم است طرح‌های پیشنهادی با شرح خدمات کلی فاز اول پروژه هوشمندسازی (راه اندازی سیستم پایش و گسیل ناوگان بارگیری و باربری) در فایل پیوست مطابق باشد. برخی از شرایط عمومی به شرح ذیل است:
  2. فناوران منتخب ملزم به گارانتی تجهیزاتی که نصب می‌کند به مدت ۳ سال پس از راه‌اندازی بوده و تحویل و نصب آن را بایستی به تایید دستگاه نظارت برسد. شرایط گارانتی شامل استفاده از تجهیزات اصلی و غیر استوک با تأیید دستگاه نظارت است.
  3. فناوران منتخب ملزم به ارائه خدمات راهبری، اجرا و آموزش سیستم به مدت ۱ سال پس از راه‌اندازی است.
  4. فناوران منتخب ملزم به ارائه خدمات پشتیبانی و پس از فروش به مدت ۱۰ سال هستند و در این مدت، پشتیبانی و توسعه قابلیت‌های نرم افزاری و الگوریتمی همراه با خدمات پس از فروش سخت افزاری را انجام دهد.
  5. گزارش‌های پیشرفت پروژه باید در دوره‌های زمانی موردنظر کارفرما و بر اساس موارد مندرج در شرح خدمات، به کارفرما ارائه شود.
  6. انجام کلیه مراحل اجرای پروژه شامل طراحی، تامین، نصب و راه اندازی، تست، آموزش، تحویل، پشتیبانی و مستندسازی باید مورد دستگاه نظارت قرار گیرد.
  7. در صورتی که حین اجرای قرارداد مشخص شود که برای راه‌اندازی پروژه، مانیتورینگ، دیسپاچینگ تجهیزات و یا خدمات مربوطه توسط پیمانکار درنظر گرفته نشده است، فناور ملزم به تأمین به‌موقع بوده که متعاقباً باید به تأیید دستگاه نظارت برسد.
  8. فناوران منتخب موظف به تحویل کلیه نرم‌افزارها و همچنین لایسنس‌های (بدون محدودیت زمانی) موردنیاز به دستگاه نظارت پس از انجام پروژه هستند.
  9. فناوران منتخب موظف است کلیه مستندات و طرح‌های اجرایی را علاوه بر ارائه مکتوب، به‌صورت الکترونیکی (نسخه Word و PDF) نیز به کارفرما ارائه نماید.
  10. تحویل‌گیری پروژه: باتوجه‌به اهمیت وجود ارتباط هر یک از نودها با شبکه مذکور، از نظر فنی زمانی این پروژه آماده تحویل به دستگاه نظارت بوده که در هر بازه زمانی تمام تجهیزات (تمامی ماشین‌آلات) به شبکه متصل و پایدار باشند و از لحاظ نرم‌افزاری کلیه اطلاعات خواسته شده دریافت و پردازش گردیده باشد و همچنین الگوریتم‌های موجود در محاسبات موفق عمل کنند.

حمایت‌ها از طرح‌های برگزیده

  1. تسهیل در صدور مجوزهای قانونی مرتبط با معاونت علمی برای طراحی و اجرای پروژه هوشمندسازی معادن و تکمیل فناوری‌های وابسته شامل تولید بار اول (ماده ۱۰ «قانون جهش تولید دانش‌بنیان») به‌منظور حذف تشریفات قانون برگزاری مناقصات و فراهم آوردن زیرساخت جهت آزمون‌های آزمایشگاهی و میدانی براساس ضوابط موجود؛
  2. حمایت از هزینه‌های تحقیق و توسعه تا سقف ۱۰ درصد و حداکثر ۱۰۰ میلیارد ریال و همچنین اعطای اعتبار مالیاتی حداکثر تا سقف ۳۰۰ میلیارد ریال از محل ماده ۱۱ «قانون جهش تولید دانش‌بنیان»
  3. تسهیل نمودن تخصیص ارز موردنیاز جهت واردات تجهیزات گلوگاهی موردنیاز موضوع این موافقت‌نامه؛
  4. ارائه معافیت از پرداخت حقوق دولتی موضوع تبصره ۵ ماده ۱۴ به «قانون اصلاح قانون معادن کشور» به میزان ۴۰ درصد از منابع مالی مورد نیاز برای اجرای طرح در هر معدن
  5. تسهیل‌گری در تأمین زیرساخت و امکانات لازم برای اجرای پروژه‌های هوشمندسازی
  6. تضمین دریافت خدمات و خرید برای ۵ معدن در صورت موفقیت پروژه معدن مس سرچشمه و دریافت تاییدیه‌های مورد نیاز