نانومحصولی که صفحات لمسی و نمایشگرها را ارتقا می‌دهد

نانوپوششی به بازار عرضه شده که با اعمال آن روی صفحه‌های نمایشگر و لمسی می‌توان خواص آنتی‌باکتریال و ضدخش روی این سطوح ایجاد کرد.

شرکت سی‌دی‌اس (CDS) روی استفاده از سطوح حاوی نانوذرات نقره برای تولید صفحات لمسی مطالعاتی را انجام داده است. این شرکت به دنبال استفاده از پوشش حاوی نانوذرات نقره روی سطح است تا با کمک این نانوذرات دیواره سلولی باکتری‌ها و میکروب‌ها را شکسته و آن‌ها را تخریب کند.

این فناوری مشابه کار صابون یا مواد شوینده را انجام می‌دهد. این شرکت‌، تست‌های آنتی‌باکتریال خود را مطابق استاندارد BS EN ISO 22196 انجام داده است و این کار روی باکتری‌های رایجی نظیر E-Coil ATCC 8739, MRSA NCTC 12493, Klebsiella Pnuemoniae ATCC 4352  و Streptococcus pyogenes در زمان‌های مختلف (از نیم‌ساعت تا ۲۴ ساعت) انجام شده است.

در حال حاضر، این شرکت، این پوشش نانوذرات نقره را به دو فرمت ارائه می‌دهد. اولین فرمت به‌صورت یک پوشش که روی سطح شیشه توسط تولیدکننده شیشه اعمال می‌شود. در این صورت، تولیدکننده صفحه نمایش و تلویزیون می‌تواند از شرکت CDS بخواهد تا محصول آن‌ها پوشش‌دهی شود.

فرمت دوم این فناوری به این شکل است که این شرکت، فناوری CDS-ABF را به‌صورت فیلم ارائه می‌دهد که می‌توان آن را روی محصولات فعلی قرار داد یا تولیدکننده صفحه نمایش می‌تواند آن را روی محصولات نصب کند. این فیلم هم در دو فرمت ارائه می‌شود که هر دو دارای یک سطح ضدخش، ضداثرانگشت بوده اما ظاهر محصول می‌تواند به‌صورت مات یا شفاف باشد.

فیلم‌های نهایی می‌توانند به ضخامت ۰٫۱۲ میلی‌متر باشند که در آن‌ها از چسب سیلیکون، لایه PET و یک لایه پوشش سخت حاوی نانوذرات نقره نیز استفاده شده است. هر فیلم را می‌توان با استفاده از CNC به‌صورت دقیق برش داد تا شکل و اندازه موردنظر به‌دست آید.