همکاری سه کشور اروپایی برای تولید کیت تشخیص سریع کرونا

سه کشور اسپانیا، فرانسه و ایتالیا با همکاری یکدیگر در قالب پروژه‌ای به نام CoNVaT به دنبال ساخت کیت تشخیص کرونا هستند. در این کیت از نانوکانال‌هایی روی تراشه استفاده شده که با کمک نوعی پروتئین و تداخل‌سنجی نور امکان تشخیص سریع ویروس کرونا و همچنین میزان ویروس‌ها در نمونه آزمایشی را فراهم می‌کند.

لورا لچورا استادیار انجمن ملی تحقیقات علمی اسپانیا در پروژه موسوم به CoNVaT کار می‌کند، پروژه‌ای که به دنبال تولید تست‌های تشخیص کرونا است. این کیت‌ها باید ارزان، سریع و ساده بوده و با حساسیت بالا بتواند آلودگی به ویروس کرونا را در نخستین روزهای ابتلا نشان دهد.

لچورا می‌گوید: «این کیت نه تنها باید وجود ویروس را نشان دهد بلکه لازم است که میزان ویروس را نیز نشان دهد چرا که این موضوع بسیار مهم بوده و روی پیشرفت عفونت اثرگذار است.»

این کیت باید در کمتر از یک سال آینده آماده شود، پیش از این که موج دوم بیماری آغاز شود. لچورا یکی از دریافت‌کنندگان جایزه سال ۲۰۱۶ انجمن فیزیک سلطنتی اسپانیا و بنیاد BBVA است. او مسئول تحقیقی است که از بودجه بیش از دو میلیون یورویی اتحادیه اروپا برخوردار است.

این پروژه یکی از پروژه‌های منتخب در فراخوان اتحادیه اروپا برای مبارزه با ویروس کرونا است که در قالب برنامه چارچوب Horizon 2020 تعریف شده و در آن دانشگاه‌های اسپانیا، فرانسه و ایتالیا با هم همکاری دارند.

مهمترین مزیت این تست نسبت به دیگر تست‌ها، استفاده از تراشه‌ای برای ایجاد تداخل‌سنجی فوتونی است، یکی از حساس‌ترین روش‌های اندازه‌گیری در فیزیک که در این پروژه استفاده می‌شود.

در این تست نیاز به افراد متخصص نیست و نتایج در کمتر از نیم‌ساعت آماده می‌شود. دستگاه مورد نظر در حد یک جعبه کفش بوده و واکنش‌ها در مقیاس نانومتری انجام می‌شود.

این گروه از پروتئین‌هایی به‌عنوان دام‌ نانومقیاس استفاده کردند. این پروتئین‌ها روی سطح تراشه قرار می‌گیرند و به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که بتوانند ویروس را به دام ‌اندازند.

در این تراشه، کانال‌هایی نانومتری قرار دارد که نور از آنها عبور می‌کند. این کانال‌ها همانند نقشه راه‌ عمل کرده که تنها یک ورودی دارند، زمانی که پروتئین با ویروس درگیر شود، این مسیر مسدود شده و تغییراتی در نور عبوری از نانوکانال رخ می‌دهد که با این کار فرآیند شناسایی انجام می‌شود.

در گام بعد این فناوری قرار است از طریق یک شرکت تجاری‌سازی شده و با قیمتی مناسب وارد بازار شود.