سهم حداکثری پوشش‌های تزئینی نانو در بازار کاشی و سرامیک

مدیرعامل گروه تولیدی آراسرام معتقد است که در حال حاضر بیشترین سهم در پوشش‌های تزئینی مورداستفاده در کاشی و سرامیک، مربوط به پوشش‌های نانو است.

با توسعه فناوری ‌نانو و رسوخ آن به صنایع مختلف، صنعت کاشی و سرامیک نیز از این فناوری بهره‌مند شده و در حال حاضر استفاده از دستگاه PVD برای لایه‌نشانی پوشش‌های تزئینی در این صنعت کاملا رواج یافته و بسیاری از تولیدکنندگان از این روش برای ایجاد پوشش‌های تزئینی استفاده می‌کنند.

فرهاد غفاری، مدیرعامل گروه تولیدی آراسرام می‌گوید: «نسبت به سال‌های گذشته سهم نانوپوشش‌ها در پوشش‌های تزئینی کاشی و سرامیک افزایش بیشتری یافته و در حال حاضر بسیاری از تولیدکنندگان از این فناوری استفاده می‌کنند.»

به اعتقاد وی از جمله دلایل اقبال به نانوپوشش‌ها در صنعت کاشی و سرامیک، دوام بالای این نانوپوشش‌ها، مقاومت در برابر خراش و همچنین زیبایی محصول است.

مهندس غفاری می‌افزاید: «طی چند سال گذشته بسیاری از شرکت‌های فعال در صنعت کاشی و سرامیک از دستگاه PVD استفاده می‌کنند و این موضوع موجب افزایش رقابت در بازار شده است. بنابراین کاهش هزینه و افزایش کیفیت به یکی از کلید‌ی‌ترین عوامل موثر در تثبیت موقعیت تولیدکننده در بازار تبدیل شده است. با این روند شاید در آینده نزدیک کاشی‌های معمولی که نانوپوشش‌ ندارند از بازار کاملا حذف شوند.»

مدیرعامل گروه تولیدی آرا سرام درباره فناوری مورداستفاده در محصولات این شرکت می‌گوید: «ما از نانوپوشش حاوی ترکیبات تیتانیوم به عنوان پوشش تزئینی روی کاشی و سرامیک استفاده می‌کنیم که این فناوری توسط گروه تحقیق و توسعه آراسرام به دست آمده است. در این فناوری از دستگاه PVD برای لایه‌نشانی ترکیبات TiN استفاده می‌کنیم که این دستگاه نیز تولید داخل بوده و از شرکت یارنیکان صالح خریداری شده است. در واقع تمام فرایند تولیدی محصولات نانویی در شرکت آراسرام بومی بوده و در داخل کشور توسعه داده شده است.»

مدیرعامل گروه تولیدی آراسرام درباره توسعه کسب‌وکار این شرکت می‌گوید: «از اواخر سال گذشته، پوشش‌دهی کالاهای تزئینی نظیر مجسمه را آغاز کرده‌ایم و در حال حاضر یک تا دو روز در هفته دستگاه PVD ما به ایجاد نانوپوشش‌های تزئینی روی این نوع کالاها اختصاص دارد. تا پیش از این معمولا این کالاهای تزئینی با استفاده از پوشش‌های معمولی ساخته می‌شد اما نانوپوشش‌دهی موجب بهبود کیفیت و دوام آن‌ها شده و این موضوع باعث جذب مشتریان زیادی در این بخش شده است.»

مهندس غفاری از تولید دو شیفتی خط تولید این شرکت خبر داد که تقریبا به تولید روزانه هزار قطعه کاشی حاوی پوشش تزئینی نانو می‌انجامد.

انبوه‌سازان، خرده فروش‌ها و عمده فروش‌ها از جمله مشتریان گروه تولیدی آرا سرام طی یک سال گذشته بوده‌اند.