با کاتالیست نانو، درآمد پالایشگاه‌ها را ۳۰ میلیون دلار افزایش می‌دهیم

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان توسعه دانش و فناوری ایلیا معتقد است که با استفاده از نانوکاتالیست این شرکت، درآمد هر پالایشگاه تولیدکننده بنزین را می‌توان سالانه ۳۰ میلیون دلار افزایش داد.

در حال حاضر بیشتر کاتالیست‌های مورداستفاده در پالایشگاه‌ها وارداتی است. حمزه کازرونی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان توسعه دانش و فناوری ایلیا می‌گوید: «دو شرکت فرانسوی و آمریکایی بیش از ۹۵ درصد از کاتالیست‌های ریفورمینگ جهان را تولید می‌کنند. هرچند چین و روسیه نیز محصولاتی در این حوزه دارند اما از کیفیت بالایی برخوردار نیست. ما موفق به تولید این نوع کاتالیست با استفاده از فناوری‌نانو شده‌ایم که عملکرد بسیار بالایی دارند.»

در حال حاضر آمریکا ۸۰ درصد از بازار کاتالیست‌های تولید بنزین را در اختیار دارد و فرانسه با ۱۵ درصد سهم بازار در رتبه دوم است. چین و روسیه نیز کمتر از ۵ درصد سهم بازار کاتالیست‌های تولید بنزین را در اختیار دارند.

وی می‌افزاید: «با جایگزینی این کاتالیست‌ها به جای کاتالیست‌های فعلی در پالایشگاه‌ها، می‌توان درآمد سالانه هر پالایشگاه را به طور متوسط ۳۰ میلیون دلار افزایش داد. این کاتالیست نانو به صورت مستقیم روی تولید بنزین اثر می‌گذارد و تولید بنزین را تقریبا ۸ درصد نسبت به کاتالیست‌های فعلی ارتقا می‌دهد که این موضوع موجب افزایش درآمد پالایشگاه‌ها خواهد شد.»

به گفته مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، کاتالیست‌های ریفورمینگ از جمله مهم‌ترین کاتالیست‌های پالایشگاه‌ها محسوب شده و به نوعی بخش ریفورمینگ قلب پالایشگاه به حساب می‌آید چرا که علاوه بر تولید بنزین، هیدروژن نیز در این بخش تولید می‌شود. بنابراین حساسیت پالایشگاه‌ها برای خرید کاتالیست به منظور استفاده در این بخش بسیار زیاد است و این موضوع کار ما را به عنوان تولیدکننده داخلی این کاتالیست نانو، سخت می‌کند. از دیگر چالش‌های ما برای فروش این نانوکاتالیست، بی‌انگیزی برخی پالایشگاه‌ها برای تغییر رویکرد از محصولات وارداتی به محصولات تولید داخل است.

کازرونی می‌افزاید: «با تمام این مشکلات با توجه به تحریم‌های ده ساله کشور و به پایان رسیدن عمر برخی کاتالیست‌های وارداتی مورداستفاده در پالایشگاه‌ها، فرصت مناسبی برای استفاده از محصولات داخلی است تا عملکرد این محصولات‌ نانو به اثبات برسد.»

مدیرعامل شرکت توسعه دانش و فناوری ایلیا از حضور این شرکت در سه مناقصه در سال جاری خبر داد. علاوه براین کاتالیست‌ها، شرکت توسعه دانش و فناوری ایلیا کاهش‌دهنده مصرف سوخت دیزل (IFA133) را نیز با استفاده از فناوری نانو تولید کرده است. این شرکت از کشورهای ترکیه، چین و ساحل عاج برای این محصول سفارش گرفته است.

شرکت دانش‌بنیان توسعه دانش و فناوری ایلیا از سال ۱۳۸۹ در پارک علم و فناوری پردیس مستقر است و در زمینه‌ تولید مواد نانوساختار فعالیت دارد. این مجموعه گستره‌ای از محصولات بر پایه‌ فناوری نانو تولید می‌کند.