نانوذرات لیپیدی که پاسپورت ورود به مغز را دارند!

عبور از سد خونی مغز کار دشواری است، به تازگی محققان نانوذراتی ساختند که می‌تواند از این سد عبور کرده و محتویات دارویی خود را داخل مغز رهاسازی کند.

مهندسان زیست‌پزشکی در دانشگاه مهندسی تافتز نانوذرات مبتنی بر لیپید را توسعه دادند، نانوذراتی که قابل استفاده در انتقال سیگنال‌های نرونی هستند. از آن‌ها می‌توان برای انتقال دارو، مولکول‌های بزرگ و حتی پروتئین‌های ویراستار ژن استفاده کرد. این نانوذرات قادرند از سد خونی مغز عبور کرده و خود را به مغز برسانند. محققان این نانوذرات را روی مغز موش‌ها موردآزمایش قرار داده‌اند.

نتایج این پروژه در نشریه Science Advances به چاپ رسیده است.

با استفاده از این فناوری می‌توان بر مشکل و محدودیت‌های موجود در مسیر رهایش مواد دارویی به سیستم مرکزی عصبی غلبه کرد و فرصت‌های تازه‌ای به‌سوی استفاده از این نانوذرات برای دسترسی به مغز ایجاد کرد، جایی که پیش‌ از این امکان دسترسی به آن فراهم نبود.

کیائوبینگ زو از محققان این پروژه می‌گوید: «قدرت روش ما این است که بسیار متنوع و نسبتا غیرمختل‌کننده است. ما می‌توانیم با بسته‌بندی طیف وسیعی از مولکول‌ها داخل این نانوذرات لیپیدی، بدون نیاز به اصلاح شیمیایی، این مولکول‌ها را به مغز برسانیم. همچنین می‌توانیم بدون ایجاد اختلال در سیستم یکپارچه سد خونی مغز، از این سد عبور کنیم.»

سد خونی مغز با لایه‌ای از سلول‌های اندوتلیال تشکیل شده است که رگ‌های خونی را در مغز محاط می‌کند و تنها امکان عبور برخی مواد را از طریق جریان خونی به مغز فراهم می‌کند. توانایی رهایش دارو در مغز و عبور از این سد همیشه یک چالش بزرگ بوده است.

محققان این پروژه دریافتند که برخی انتقال‌دهندگان عصبی دارای مجوز عبور از سد خونی هستند، آن‌ها مولکول‌های لیپیدی را به این ترکیبات متصل کردند و در نتیجه ساختارهایی ساختند که قابلیت حمل مواد به ویژه دارو را داشته و همچنین قادر به عبور از سد خونی مغز هستند.

این گروه تحقیقاتی با استفاده از این روش، یک داروی ضدقارچ، آمفوتریسین B را درون مغز موش رهاسازی کردند.