راهکار نانویی شرکت حمل‌ونقل برزیلی برای حفظ سلامت مسافران

شرکت مارکوپولو (Marcopolo) در برزیل که در بخش تولید اتوبوس فعالیت دارد، محلول ضدعفونی‌کننده مبتنی بر نانوذرات را برای استفاده در فضای اتوبوس‌ها تولید کرده است. این محلول که رطوبت از خود به جای نمی‌گذارد تا سه روز سطح را ضدعفونی می‌کند. قرار است هتل‌های برزیلی نیز به زودی از این فناوری استفاده کنند.

یکی از شرکت‌های سازنده اتوبوس در برزیل، راهکار تازه‌ای برای مقابله با ویروس کووید ۱۹ ارائه کرده است. شرکت مارکوپولو که پیش از این، رهیافت‌های مختلفی را برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا پیاده‌سازی کرده، استفاده از بیوسیدها در بدنه اتوبوس تا ایجاد فاصله در صندلی‌ها از جمله راهکارهای این شرکت بوده است.

این شرکت علاوه‌بر افزایش فاصله میان صندلی‌ها، از پرده ضدمیکروب و همچنین روکش صندلی و نرده‌های آنتی‌باکتریال استفاده کرده است.

در تلاش برای ارتقای ایمنی در سفرها، این شرکت از حمام ضدعفونی‌کننده فرابنفش و تهیه هوا به‌منظور عفونت‌زدایی استفاده کرده است. این شرکت مسافران را به کشورهای شیلی و آرژانتین منتقل می‌کند و به‌دنبال افزایش ایمنی مسافران است.

یکی دیگر از فناوری‌های نوآورانه شرکت مارکوپولو، استفاده از یک بیوسید است، محلولی که فناوری آن به‌صورت پتنتی به ثبت رسیده است. در این فناوری از مواد ضدعفونی‌کننده مبتنی بر نانوذرات استفاده شده است تا سطح و هوا در داخل اتوبوس ضدعفونی‌ شود.

این محصول غیرسمی را می‌توان در محل نشستن مسافر به کار برد، همچنین در کابین راننده و در بخش بار نیز این محصول نانویی قابل استفاده است. این محلول ضدعفونی‌کننده مبتنی بر نانوذرات هیچ رطوبتی ایجاد نکرده و تا سه‌روز روی سطح فعال باقی می‌ماند. استفاده از آن ساده بوده و تنها ۲۰ دقیقه زمان برای ضدعفونی‌ کردن اتوبوس نیاز دارد.

یک سیستم تقسیم‌بندی برای محافظت از راننده و کسی که کرایه را جمع می‌کند، ارائه شده است که در حال تست است.

شرکت مارکوپولو در قدم بعد با هتل‌های برزیلی قرارداد امضا کرده است تا از این سیستم ضدعفونی‌کننده نانویی در هتل‌ها استفاده شود. این سیستم دقیقا همان فناوری به‌کار رفته در اتوبوس‌ها است که قادر به از بین بردن ویروس‌ها در فضای هتل است.

این فناوری قرار است برای اولین بار در هتل Etnia Casa استفاده شود و پس از آن در هتل‌های دیگر نیز به‌کار گرفته خواهد شد.