همکاری مشترک برای کمک به تامین واکسن ضدکرونا

آسترازنیکا قراردادی با شرکت شنژن کانگای امضا کرده تا از ایجاد ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰ میلیون دوز واکسن ضدکرونا مطمئن شود تا پس از توسعه واکسن بتواند حجم زیادی واکسن را تولید و به بازار عرضه کند.

آسترازنیکا (AstraZeneca) قراردادی با شرکت شنژن کانگای چین منعقد کرد. آسترازنیکا برای تولید واکسنی به همین نام با شرکت شنژن قرارداد همکاری امضا کرد، شرکتی که یکی از برترین تولیدکنندگان واکسن در چین است. براساس این توافق‌نامه، شرکت شنژن تا پایان امسال ظرفیت تولید سالانه حداقل ۱۰۰ میلیون دوز واکسن ضدکرونا را تضمین می‌کند و تا پایان سال آینده نیز این رقم را به ۲۰۰ میلیون دوز می‌رساند. آن‌ها درباره امکان همکاری در بخش دیگر واکسن‌ها نیز با هم گفتگو خواهند کرد.

تا پیش از این، شرکت آسترازنیکا توافق‌نامه‌هایی نیز با شرکت‌هایی در آمریکا، کره‌جنوبی، برزیل و بریتانیا امضا کرده است تا بتواند ظرفیت تولید واکسن ضدکرونا را به ۲ میلیارد دوز برساند.

چندین شرکت چینی در حال توسعه واکسن ضدکرونا هستند. از جمله شرکت سینواک بیوتک که نتایج مثبتی از فاز اول و دوم آزمون بالینی به‌دست آورده است. شرکت پرسیشن نانوسیستمز در کانادا نیز از نانوذرات لیپیدی برای تولید واکسن ضدکرونا استفاده کرده است. شرکت کانسینو بیولوژیکس نیز نتایج مثبت در فاز دوم کارآزمایی بالینی کسب کرده است.

در خارج از چین، برنامه‌های مختلفی در بخش تولید واکسن ضدکرونا در دست انجام است. شرکت آسترازنیکا و بسیاری از شرکت‌ها نظیر مدرنا، فیزر و بیونتک به فاز سوم آزمون بالینی خود رسیده‌اند.

شرکت‌های پیشرو در واکسن ضدکرونا فیزر، مدرنا و نوواواکس هستند. دولت آمریکا حمایت‌های مالی زیادی از شرکت‌های توسعه‌دهنده واکسن ضدکرونا انجام داده است. اگر چه سرعت توسعه و آزمایش روی واکسن‌ها با پشتوانه حمایت دولت بسیار چشمگیر است، اما دانشمندان ابراز نگرانی کرده‌اند که ممکن است ایمنی و کارایی، قربانی کار توسعه واکسن و سرعت شود.

ناتالی دین، از دانشگاه فلوریدا می‌گوید: «آنچه که ما اکنون داریم، مجموعه‌ای از داده‌ها روی حیوانات است، داده‌هایی که از پاسخ ایمنی بدن حیوانات در آزمایش‌های اولیه به‌دست آمده است و هنوز واکسنی وجود ندارد.»