با فناوری نانو، برق را می‌توان در آجر ساختمان ذخیره‌سازی کرد!

محققان با قرار دادن نانوالیافی از جنس نوعی پلاستیک رسانا و افزودن اکسیدآهن به آجر، آن را به ابزاری برای ذخیره‌سازی انرژی تبدیل کردند. در صورت تجاری‌سازی این فناوری، می‌تواند گزینه مناسبی برای جایگزینی باتری‌های یون‌لیتیم باشد.

دستاورد اخیر به‌دست آمده در حوزه فناوری نانو می‌تواند به نیاز ذخیره‌سازی انرژی پاسخ جالب‌توجهی دهد. محققان روشی ارائه کردند که ممکن است آجر را به باتری تبدیل کند، به این معنا که ممکن است روزی از ساختمان‌ها برای تولید و ذخیره انرژی استفاده شود.

آجر ابزاری برای ساخت‌و‌ساز بوده و از نظر ماندگاری و مقاومت در برابر گرما و یخ‌زدگی یک ماده مقاوم محسوب می‌شود. یافته‌های اخیر محققان که در نشریه Nature Communications به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که ممکن است بتوان از آجر برای ذخیره‌سازی انرژی استفاده کرد.

محققان از هماتیت، یک نوع اکسیدآهن، برای این کار استفاده کردند. در این پژوهش آن‌ها حفره‌های آجر را با استفاده از نانوالیافی از جنس نوعی پلاستیک رسانا پر کردند تا بتواند بار الکتریکی را در خود ذخیره کند.

این آجرها قادرند به حدی برق در خود ذخیره کنند که یک لامپ کوچک را روشن نگه ‌دارد. فقط در ۱۳ دقیقه می‌توان آن‌ها را شارژ کرد و این آجرها ده هزار بار قابل شارژ هستند؛ اما اینکه بتوان ظرفیت آن‌ها را بالاتر برد، کاری چالش‌برانگیز است.

در صورتی که محققان بتوانند ظرفیت آجر را افزایش دهند، می‌توان آن را به‌عنوان جایگزین ارزان‌قیمت باتری‌های یون‌لیتیم استفاده کرد.

جولی آرسی از محققان دانشگاه واشنگتون می‌گوید که این آجرها تقریبا یک درصد باتری‌های یون‌‌لیتیم ظرفیت دارند، اما می‌توان با استفاده از افزودنی‌هایی نظیر اکسید‌های فلزی، ظرفیت آن‌ها را ده برابر افزایش داد. البته تنها زمانی که افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی صورت گیرد، این آجرها از نظر تجاری قابل‌تولید انبوه خواهند بود.

آرسی در مقاله‌ای که به‌تازگی منتشر کرده، جزئیات این فناوری را ارائه کرده است. وی می‌گوید: «یک سلول خورشیدی در پشت‌بام خانه شما باید برق را در جایی ذخیره کند و به‌طور معمول از باتری برای این‌کار استفاده می‌شود. آنچه که ما انجام دادیم این است که گزینه جدیدی برای این کار پیشنهاد دادیم. در صورت پیاده‌سازی این فناوری، این باتری‌های آجری از باتری‌های یون‌لیتیم ارزان‌تر خواهد شد. این یک دنیای متفاوت خواهد بود و شما دیگر کلمه‌ای درباره باتری یون‌لیتیم نمی‌شنوید.»