ادغام دو روش برای مقابله با یک سرطان بسیار تهاجمی

درمان سرطان پستان منفی سه‌گانه بسیار چالش‌برانگیز است، برای مقابله با این سرطان، محققان از ترکیب نوعی القا کننده‌گیری و نانوذرات سنولیتیک استفاده کردند.

پژوهشگران روش درمانی جدیدی مبتنی بر فناوری ‌نانو برای مقابله با سرطان پستان منفی سه‌گانه (TNBC) پیشنهاد کردند. این روش درمانی ترکیبی از یک القاکننده پیری و یک نانوذره سنولیتیک است که می‌توان امیدوار بود از آن برای مقابله با TNBC استفاده کرد. TNBC بیماری سرطان بسیار خطرناک است که درمان آن چالش‌برانگیز بوده و به روش‌های درمانی رایج پاسخ نمی‌دهد. این نوع سرطان سینه به ندرت پس از ۵ سال بهبودی رخ می‌دهد.

طبق گفته محققان، TNBC هیچ یک از گیرنده‌های درگیر در بیشتر سرطان‌های پستان نظیر استروژن و پروژسترون را بیان نمی‌کند. از آنجایی که بیشتر روش‌های درمانی متداول این گیرنده‌ها را دارند، درمان TNBC چالشی بزرگ است. با این حال محققان توانستند این سلول‌ها را به‌صورت انتخابی از بین ببرند، رشد تومور را به تاخیر انداخته و متاستاز را در مدل‌های تهاجمی سرطان پستان کاهش دهند.

TNBC به درمان هورمون‌هایی که گیرنده‌های این هورمون را هدف قرار می‌دهند، پاسخ نمی‌دهد. برای درمان این نوع از سرطان سینه هنوز درمان هدفمندی در دسترس نیست.

پیری یا کهولت سلولی را می‌توان هم در موقعیت فیزیولوژی و هم پاتولوژی مشاهده کرد. هنگامی که یک سلول وارد مرحله پیری می‌شود، تقسیم سلولی را متوقف کرده و موادی که باعث التهاب می‌شود را آزاد می‌کند. اگر چه استفاده از القا‌کننده پیری، راهبردی موفقیت‌آمیز برای درمان سرطان پستان است، اما محققان این پروژه خاطرنشان کردند که تجمع سلول‌های پیر می‌تواند به بازگشت مجدد تومور کمک کند.

هنگامی که سلول‌های پیر غیرقابل کنترل جمع شوند، وجود مقادیر زیاد عوامل التهابی می‌تواند به سلول‌های سالم آسیب بزند و باعث بروز اختلالاتی مانند دیابت یا بیماری‌های عصبی شود. این مقادیر زیاد عوامل التهابی موجب تقویت سلول‌های تومور و تسریع رشد آن‌ها می‌شود.

از این رو، محققان اقدام به حذف سلول‌های پیر با استفاده از نانوذرات سنولیتیک کردند که فرصت تازه‌ای برای بهبود نتایج درمان سرطان پستان ایجاد می‌کند.