آزمایش یک نانوواکسن ضدکرونا در آفریقای جنوبی

برای بررسی بیشتر واکسن NVX-CoV2373 که با استفاده از فناوری نانوذرات ساخته شده است، این واکسن روی داوطلبانی در آفریقای جنوبی موردآزمایش قرار می‌گیرد.

شرکت نوواواکس (Novavax) کارآزمایی بالینی روی واکسن ضدکووید ۱۹ را در آفریقای جنوبی آغاز کرد. این شرکت از شروع فاز دوم کارآزمایی بالینی برای ارزیابی کارایی واکسن NVX-CoV2373 در آفریقای جنوبی خبر داد.

NVX-CoV2373 یک پروتئین پیش‌ساخته پایدار بوده که با استفاده از فناوری نانوذرات و ماتریکس M ساخته شده است تا با تحریک سیستم ایمنی موجب افزایش پاسخ ایمنی بدن شده و در نهایت مقادیر بالایی از آنتی‌بادی خنثی‌کننده کووید ۱۹ در بدن ایجاد شود.

شبیر مادحی، استاد واکسینولوژی دانشگاه ویتس، مسئولیت کارآزمایی بالینی را به عهده دارد، پروژه‌ای که بخشی از آن با کمک ۱۵ میلیون دلاری بنیاد بیل و ملیندا گیتس پشتیبانی می‌شود.

گئورگی گلن از شرکت نوواواکس می‌گوید: «از آنجایی که بیماری کووید ۱۹ در آفریقای جنوبی در حال افزایش است، این کارآزمایی بالینی اهمیت بالایی داشته و می‌تواند کارایی این واکسن را نشان دهد. همچنین امنیت و ایمنی NVX-CoV2373 در این کارآزمایی سنجیده می‌شود.»

در این کارآزمایی بالینی، کارایی و ایمنی بررسی می‌شوند و در کنار آن نیز ایمنی‌ژنتیکی ارزیابی می‌شود که برای این کار واکسن روی ۲۶۶۵ داوطلب آزمایش می‌شود.

در بخشی از این کارآزمایی، ایمنی و ایمنی‌ژنتیکی روی ۲۴۰ داوطلب مبتلا به ویروس ایدز آزمایش می‌شود. با این کار می‌توان جمعیت متنوع‌تری را موردآزمایش و ارزیابی قرار داد.

نوواواکس انتظار دارد که با تایید این واکسن در آفریقای جنوبی، این شرکت بتواند از طریق همکاری با موسسه سرم‌سازی هند، این واکسن را در این منطقه عرضه کند.

شبیر مادحی می‌گوید: «انگیزه اصلی از انجام کارآزمایی در آفریقای جنوبی این است که شواهدی در مورد چگونگی عملکرد این واکسن روی مردم آفریقا جمع‌آوری شود.»

فاز اول و فاز ۲/۱ در استرالیا انجام شده است که به‌طور کلی پاسخ ایمنی بدن در کسانی که این واکسن را آزمایش کرده‌اند ایجاد شده و آنتی‌بادی در خون داوطلبان تولید شده است.