انتخاب شریک تجاری برای کمک به تولید نانومحصول حوزه دارویی

یکی از شرکت‌های توسعه‌دهنده سامانه تحویل دارو با استفاده از نانوذرات، شرکت دیگری را برای کمک به تولید این محصول انتخاب و معرفی کرده است.

شرکت ان‌فور فارما (N۴ Pharma) شرکت آردنا (Ardena) را به‌عنوان شریک توسعه و تولید خود منصوب کرد. ان‌فور فارما یکی از شرکت‌های دارویی متخصص در زمینه توسعه سامانه‌های تحویل دارو و ساخت واکسن است که به‌تازگی واحد تجاری و نانوپزشکی شرکت آردنا را به‌عنوان شریک توسعه قرارداد و تولید خود، به‌منظور انتقال فناوری Nuvec®، معرفی کرد.

این قرارداد در سه مرحله اجرا می‌شود؛ مرحله اول، ایجاد بینش از روند تولید فعلی، مقیاس‌گذاری و تجزیه‌وتحلیل انتقال فناوری،؛ مرحله دوم، بهینه‌سازی فرایند و افزایش مقیاس و در نتیجه تولید و همچنین تجزیه‌وتحلیل فرایند تولید Nuvec® و مرحله سوم، ساخت و آزمایش و همچنین دریافت گواه‌ینامه برای محصول Nuvec® است.

در ابتدا، ساخت نانوذرات سیلیس Nuvec® بدون گروه‌های عاملی انجام خواهد شد، اگر چه آردنا توانایی تولید ذرات عامل‌دار برای استفاده در این شرکت یا مشتریان دیگر را به مرور زمان پیدا خواهد کرد.

آردنا یک شرکت هلندی است که قابلیت تولید مواد و فرآورده‌های دارویی را دارد و در زمینه تولید نانوذرات (لیپیوزم، میکرو و نانوکره‌های PLGA و نانوذرات سیلیس) فعالیت دارد.

نایجل تئوبالد، مدیر ارشد اجرایی شرکت ان‌فور فارما می‌گوید: «ما خوشحالیم که با آردنا به‌عنوان شریک انتقال و تولید فناوری کار می‌کنیم.»

شرکت ان‌فور فارما سال‌ها پیش سامانه رهایش موسوم به Nuvec® را به بازار عرضه کرده بود. این فناوری یک سامانه رهایش غیرویروسی است که از آن می‌توان برای ساخت واکسن‌ و درمان سرطان استفاده نمود. Nuvec® مبتنی بر نانوذرات سیلیکا بوده و دارای پتانسیل بالایی برای کمک به بهبود داروهای ایمنی درمانی سرطان است. این فناوری قادر است اثربخشی واکسن‌های ویروسی را نیز بهبود دهد.

نانوذرات سیلیکای Nuvec® دارای سطحی با ساختار غیرمنظم سوزنی شکل است که روی آن پلی‌اتیلن‌‌ایمین قرار داده شده است. این سطح می‌تواند از اسیدهای نوکلئیک نظیر mRNA و pDNA محافظت کند. زمانی که این ساختار به درون سلول برسد، می‌تواند سیستم ایمنی بدن را فعال نماید. Nuvec® یک یاری‌دهنده طبیعی است به این معنا که تعداد زیادی از آنتی‌ژن‌های موجود در سلول را جذب می‌کند و موجب فعال شدن سلول‌های T می‌شود که تجمع این سلول‌ها منجر به افزایش سطح پاسخ ایمنی بدن بر علیه بیماری‌هایی نظیر سرطان می‌شود. بعد از وارد شدن Nuvec به بدن، بدن مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد به طوری که حتی در دوزهای بالا نیز اثرات سمی دیده نشده ‌است. آزمون‌‌های انجام شده در محیط آزمایشگاهی نشان داده است که Nuvec بعد از تزریق به بدن در محل تزریق باقی مانده و به کبد منتقل نمی‌شود در حالی‌که سامانه‌های لیپیدی به‌سرعت به کبد منتقل می‌شود. این فناوری را می‌توان در مقیاس انبوه تولید کرد و این کار با استفاده از فناوری‌های موجود در شرکت‌ها انجام می‌شود.